Artikel top billede

Sådan får du dine medarbejdere til at stortrives

Klumme: Medarbejderpleje er faktisk det samme som kundepleje bortset fra, at det er meget nemmere at kende sine medarbejdere end at kende sine kunder.

Da jeg var 10år, ville jeg være buddreng hos købmand Johansen på Amager.

Problemet var bare, at han ikke manglede en buddreng. Derfor tilbød jeg at arbejde gratis, indtil der blev en plads ledig, og jeg endte med at arbejde for Købmand Johansen i otte år.

Meget har ændret sig siden 1980, og i dag ser jobmarkedet noget anderledes ud.

De nye generationer af jobsøgende er både langt mere kræsne og mere bevidste og stiller dagligt store krav til deres arbejdsplads.

Og på mange planer kan de tillade sig det, for jobmarkedet har brug for dem.

Derfor må virksomhederne tænke mere kreativt og innovativt i forhold til rekruttering og fastholdelse af medarbejderne.

Enestående resultater kræver enestående behandling af medarbejderne.

Det har været min idé i Softscan alle årene.

Alle skal stortrives

Det er ekstremt vigtigt, at alle stortrives på arbejdspladsen, og det kræver en høj grad af individuel behandling.

Samtidig har vi en stærk fælles kultur med stærkeritualer, som vi kræver, at alle bidrager til hver gang – også selvom de ikke føler, at det hver gang giver værdi.

I de tolv år jeg selv har haft ansvar for medarbejdere, oplever jeg egentlig, at deres behov og forventninger er...fortsættes

.... nogenlunde de samme over tid, og det er derfor de samme ledelsesteorier, jeg benytter.

Men det er nødvendigt at kende medarbejdernes forventninger for at kunne nå, og overgå, dem.

Det lyder banalt, men det er det ikke.

Selvom nye medarbejdere er meget bevidste om, hvad de vil have, så er der også mange, der har et urealistisk forhold til både krav og hastighed i forhold til deres karriereforløb.

Medarbejderpleje tager tid – lang tid.

Overordnet oplever jeg følgende forventninger fra medarbejderne:

Trivsel

-Ros og anerkendelse.
-Udfordringer / variation.
-Personlig og faglig udvikling.
-Aflønning og belønning .

Softscan gør sit bedste for at involvere medarbejderne i så mange beslutninger som muligt.

Det er bøvlet, men det virker.

Bøvlet i den forstand, at det tager lang tid at lytte til alle medarbejderne og finde frem til en fælles beslutning, der passer med ledelsens filosofi.

Vi har indført fire trivselsmålinger om året, MUS-samtaler hvert halve år og feedbacksessions to gange om måneden.

Desuden laver vi målinger hver måned om løbende tiltag og igangværende projekter.

Det skaber vores fundament for at nå medarbejderne der, hvor de er, og strække os for, at de kan komme derhen, hvor de vil.

Der sker noget magisk, når vi som mennesker bliver involveret i, hvor vores nye kontor skal ligge, hvad der skal serveres til frokost, hvilke produkter der skal sælges og så videre.

Medarbejderforum

Derfor har vi hos Softscan oprettet et særligt medarbejderforum, hvor medarbejderne hver især kan komme med ideer til fornyelse og udvikling.

Samtidig har vi på daglig basis fire coaches i huset, som blandt andet coacher i kompetenceudvikling og i, hvordan den enkelte medarbejder når sine egne mål inden for fællesskabet.

Giv alt, hvad du kan til dine medarbejdere, og jeg garanterer, at du får mere tilbage.

Thomas Holm Jensen er administrerende direktør i it-sikkerhedsvirksomheden SoftScan.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere