RFID er en af de mest lovende teknologier, også for forbrugerne. RFID er udviklet for at effektivisere lagerstyring og markedsføring, men kan samtidig give kunder mere information og bedre service.
I nogle tilfælde kan hjælpen være, at et produkt kommunikerer med et andet, for at give kunden en væsentlig information. Som for eksempel når dit køleskab automatisk sender en besked til mobilen, når familien mangler mælk, når skiliften ikke vil give dig adgang, fordi du ikke har hjelm på, eller når du finder dine nøgler eller briller ved hjælp af mobilens chiplæser.
Problemet med RFID er desværre, at den samme chip kan misbruges til at fortælle alt om os og vores mest private indkøbsvaner. Når varen og kunden kobles sammen, er det ikke kun varen, der bliver ‘gennemsigtig’, men også den enkelte forbrugers vaner og handlinger, som kan spores og registreres.
De varer, vi putter i indkøbskurven, bliver altså en sladderhank, som kan fortælle alt for mange informationer om os og vores gøren og laden i hverdagen. Derfor er det vigtigt at få fastsat ensartede europæiske retningslinjer for forbrugere og erhvervsliv, inden RFID-teknologien for alvor breder sig til forretningernes hylder.
Det er altafgørende i den forbindelse, at teknologien indrettes på forbrugerens præmisser, så vores privatliv og personlige oplysninger sikres i den fremtidige teknologi. Det er teknisk muligt at indarbejde forbrugerbeskyttelse i selve chippen, så forbrugeren selv kan styre, hvem der kan aflæse chippen og hvornår.
Tænd/sluk knap
Vi står over for en fantastisk mulighed for, at en ny og lovende teknologi bliver indrettet på den mest hensigtsmæssige måde, så både forbrugere, industri og detailhandel kan nyde godt af den. Men det bør ikke gøres, uden vi tager de nødvendige forholdsregler.
Europakommissionen har bedt om forslag til retningslinjer for RFID-teknologien. Forbrugerrådet har i den forbindelse fremsat en række andre krav om IT-sikkerhed. Et af de vigtigste er, at chippen enten automatisk 'slås ihjel', når kunden forlader butikken, eller den indeholder en privacy-funktion' (en slags tænd/sluk knap), som forbrugeren selv kan håndtere.
Men vi ønsker også, at der afsættes flere penge til bedre information om RFID, og til de nationale datamyndigheder, samt til forskning i infrastrukturen. Desuden mener Forbrugerrådet, at Kommissionen også bør stille krav om bæredygtighed.
Så lad bare chippen arbejde. Så længe den arbejder for forbrugerne, og ikke imod dem.
Camilla Hersom er formand for Forbrugerrådet.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.