Artikel top billede

Ideen om, at forbrugerne står sammen, er interessant. Det er svært at koordinere en effektiv boykot, og det kræver meget kommunikation. Men nettet er det perfekte medium. Foto: Torben Klint

Nettet er kampplads for rimelige benzinpriser

Klumme: Det er højst usandsynligt, at et kædebrev om at boykotte benzinselskaber, gør en forskel. Men hvis vi prøvede, kunne det faktisk være, at vi sammen kunne vælte et kartel.

Benzinkrig! Således lød overskriften på den eneste kædemail, jeg har læst til ende i mange år.

For første gang en kædemail, der ikke truede med død og ødelæggelse, hvis den ikke bliver videresendt og ikke snyder naive mennesker til at tro, at man ved videresendelse giver en lille kræftsyg dreng hjælp til behandling.

Mailen foreslog, at man boykotter de to største benzinselskaber herhjemme, for dermed at tvinge dem til at sætte priserne ned og efterfølgende starte en priskrig mellem alle selskaberne.

Man kan diskutere validiteten af argumentet. Der er en del gode grunde til stigende oliepriser, heriblandt den faldende dollarkurs, uro i Mellemøsten, spekulation og stigende efterspørgsel fra udviklingslande som Kina og Indien.

Lille Danmark

Selskabernes egen respons på kædebrevet var, at de jo kun tjener 1 krone per liter, fordi de køber benzinen til 4 kroner literen og staten lægger 6,50 kroner i afgifter på, så prisen er ude af deres hænder.

Det er naturligvis ude af den enkelte stations hænder, men de store selskaber henter også selv råolie op, så det er nok ikke helt ude af deres hænder.

Problemet er bare, at roden til de høje priser, hvis man skal tro konspirationsteoretikerne, er ekstremt store spillere på verdensmarkedet, der laver prisaftaler.

Det er ikke nok, at lille Danmark protesterer, når prisen på grund af disse store spillere.

Virale kampagner som katalysator

Uanset hvor realiserbart det er at nedsætte benzinprisen ved ovennævnte tiltag, synes jeg ideen om som forbrugere at stå sammen, er interessant. Det er svært at koordinere en effektiv boykot, og det kræver meget kommunikation.

Men nettet er det perfekte medium – virale kampagner, der spreder sig med lynets hast. Facebook grupperne på dette område er også vokset en del på det sidste.

Det ville dog være bedst at begynde med noget mere overskueligt, hvor markedet tilsyneladende er sat ud af kraft og der er for høje priser.

Omfattende boykot

For eksempel fødevarepriserne – jeg hørte for nylig om et tv program, hvor det blev påvist, at det var væsentligt billigere at handle dagligvarer i Tyskland, selv efter man havde reguleret for momsforskellen. Selv om kornpriserne er fordoblet, udgør de kun omkring fem procent af prisen på et brød, så det kan slet ikke retfærdiggøre prisstigninger på 20 procent, som vi har set.

Her kunne en omfattende boykot også være en interessant mulighed, hvor alle forsøgte at købe mere ind i butikker som Lidl og Aldi (hvis de er billigere) i en periode, til trods for længere afstande.

Jeg anser mig selv for at være relativt liberal politisk, men jeg kan godt se fornuften i, at forbrugere, som er en meget fragmenteret gruppe, danner modpol til de stærke organisationer og sammenslutninger af organisationer.

Virale kampagner på nettet kan være katalysatoren, der sætter det i gang, men det kræver, at vi ser det virke én gang. Det er højst usandsynligt, at benzinkædebrevet gør en forskel, men hvis vi prøvede med noget mindre, kunne det faktisk være, at vi sammen kunne vælte et kartel.

Mads Schjølin er direktør for Detectum.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere