Artikel top billede

Danske it-leverandører overser de handicappede

Danske it-leverandører dumper i test om elektronisk tilgængelighed. De elektroniske blanketter, som det offentlige bruger, designes ikke, så de kan anvendes af handicappede.

It-leverandørerer designer ikke elektroniske blanketter, så de kan anvendes af handicappede.

Det fremgår af en ny tilgængelighedstest udført for Center for Lige­be­handling af Handi­cappede.

De elektronisk blanketter er dem, der bruges, når der skal søges om boligsikring og andre ydelser fra det offentlige.

Det er især et problem for personer, der ikke kan betjene en mus, og for blinde, der er afhængige af et program, der læser teksten på skærmen højt, fortæller Lars Ballieu Christensen, som er tilgængelighedskonsulent hos konsulentfirmaet Sensus, der har udført testen.

I testen dumper it-leverandørerne Dafolo, KMD, Kommuneinformation, Resultmaker og Logiva (ikke at forveksle med Logica, red.) med et brag.

Lars Ballieu Christensen mener, at de dårlige resultater skyldes, at leverandørerne ikke er opmærksomme på problemstillingen.

"Leverandørerne dumper på grund af manglende viden om problemet. De tænker ikke nok i tilgængelighed, til gengæld går de meget op i, at blanketterne skal ligne de fysiske blanketter, som vi henter hos kommunen," siger Lars Ballieu Christensen.

Lars Ballieu Christensen arbejder til daglig med synshandicappedes udfordringer, da han i samarbejde med Svend Thougaard fra Synscenter Refsnæs har udviklet oversættelsesmaskinen RoboBraille, der kan oversætte dokumenter til enten syntetisk tale eller forkortet punktskrift.

Tilgængelighed er dyrt

Det afviser Danmarks største leverandør af elektroniske blanketter, Dafolo.

Her er forklaringen, at det i mange år har været alt for dyrt at sikre elektronisk tilgængelighed.

"Vi har hele tiden været opmærksomme på problemet, men først nu er det blevet muligt at sikre tilgængeligheden til en realistisk pris. Derfor vil vores kommende løsninger også være fuldt tilgængelige," siger Orla Pedersen, der er udviklingschef hos Dafolo.

Siden 1. januar 2008 har tilgængelighed været en del af Folketingets krav om åbne standarder. Men reglerne omfatter kun løsninger, der er taget i brug efter 1. januar 2008, og derfor afslører testen ikke brud på kravene om åbne standarder.

Et stort problem

Men ikke desto mindre er den manglende tilgængelighed et stort problem for mange mennesker.

Ifølge Center for Ligebehandling af Handicappede er det især et problem, fordi de handicappede, der rammes af tilgængelighedsproblemet, i forvejen tilhører den del af befolknigen, der har mest til kontakt til det offentlige.

"Når de elektroniske løsninger ikke fungerer, bliver du ofte nødt til at møde fysisk op på kommunen. Det er et problem for mange handicappede. Ikke mindst fordi manglende tilgængelighed betyder, at man oplever sit handicap som en meget større belastning i dagligdagen," siger Inger Hindhede Kjær, der er kommunikations-medarbejder hos Center for Ligebehandling af Handicappede.

Men det er ikke blot handicappede, der bliver ramt. Ifølge Lars Ballieu Christensen fra Sensus skaber den manglende tilgængelighed også problemer for internetbrugere, der ikke bruger en Windows-platform, hvilket svarer til 25 procent af alle landets internetbrugere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere