Artikel top billede

Sony Ericsson fyrer 2.000 efter indtjenings-styrtdyk

Sony Ericsson fyrer 17 procent af medarbejderstaben, efter selskabet har landet meget stor tilbagegang i indtjening. Ingen tegn på opklaring, vurderer selskabet.

Sony Ericsson fyrer 17 procent af medarbejderstaben efter et meget ringe resultat for selskabet andet regnskabskvartal.

Det betyder, at selskabet - der er en joint venture mellem svenske Ericsson og japanske Sony - i alt skiller sig af med 2.000 mand.

Sony Ericsson kom ud af andet kvartal med et overskud før skat på blot 60 millioner kroner - en markant nedgang i forhold til den tilsvarende periode et år tidligere, hvor Sony Ericsson fik et overskud før skat på 2,5 milliarder kroner og 1,5 milliarder kroner i første kvartal 2008.

Ifølge direktør Dick Komiyama skyldes det markante fald, at Sony Ericsson har for mange ens produkter og derfor har brug for at tilrette produkt-porteføljen.

Samtidig er Sony Ericsson ramt af faldende salg i Asien, der ellers er et af de store vækstmarkeder for mobil-producenterne, ligesom den økonomiske afmatning i Vesteuropa og USA har haft en negativ effekt på omsætningen.

Ifølge Dick Komiyama er der derfor intet, der tyder på, at situationen vil ændre sig i indeværende kvartal.

I alt har Sony Ericsson solgt 24,4 millioner enheder i andet regnskabskvartal.

Det svarer til et fald på en halv million enheder i forhold til samme kvartal et år tidligere. Samtidig er den gennemsnitlige salgspris per enhed faldet med syv procent




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere