Googles video-site YouTube har haft held i sprøjten til at overbevise IOC (the International Olympic Committee) om at få lov til dagligt at transmittere tre timers sammenklippet olympisk indhold fra arenaerne i Beijing.
Det skriver The Wall Street Journal.
Men der bliver ikke noget OL for danske YouTube-seere, fordi video-sitet blokerer for alle de lande, der på forhånd har sikret sig tv-rettighederne til legene. Derimod får indbyggerne i 77 lande uden tv-rettigheder - herunder Sydkorea, Indien og Nigeria - lov til at følge atleternes kamp om ædelt metal på nettet.
Sponsorer når ud til hele verden
YouTube har med transmissionen samtidigt lov til at indgå reklame-aftaler, men kun med de olympiske leges officielle sponsorer.
Med aftalen sikrer de olympiske sponsorer sig dermed, at de når ud til publikum i hele verden.
"For første gang i den olympiske historie vil vi have en fuldstændig global online dækning. Vi vil sørge for olympiske billeder til den unge generation af sportsfans, som allerede er på nettet for at finde underholdning," siger Timo Lumme, chef for IOC's tv- og marketing service, til The Wall Street Journal.
Ind i den olympiske varme
Indholdet vil være de daglige højdepunkter fra legene. YouTube har derimod ikke fået lov til at sende direkte fra Kina.
Og Google-firmaet ser dækningen mere som en investering end en indtægtskilde, fordi mange af de olympiske sponsorer næppe vil finde YouTube-målgruppen så interessant på grund af ringe købekraft.
Sammenlagt regner YouTube med kun at ramme omkring 200 millioner mennesker, fordi internettet ikke er så udbredt i målgruppe-landene.
"Det handler i virkeligheden mere om tilgængelighed. Hos YouTube håber vi at kunne få flere sponsor-aftaler med IOC i fremtiden," lyder det fra video-kanalens europæiske partnerchef Patrick Walker til The Wall Street Journal.
I Danmark dækkes de Olympiske Lege af DR og TV2.