En hvid side. Et felt. En knap. Og verdens informationer ligger for dine fødder.
Den tilgang til internet-søgninger er ifølge usability-specialisten Thomas Visby Snitker grunden til, at Google på meget kort tid har oplevet, at net-surferne er strømmet ind på Google.com.
"At søge i Google er virkelig simpelt, og den slags elsker brugerne. At der så nedenunder hjemmesiden er mange flere knapper, det er jo en helt anden snak," siger Thoms Visby Snitker.
Han fremhæver også søgeresultaterne som værende en god grund til populariteten. Også selvom de i mange tilfælde er vildledende.
"Et lille firma kan jo sagtens optimere sin placering hos Google ved hjælp af en lang række værktøjer. Og når først man ligger højt i en søgning, så tror brugerne automatisk, at der er tale om et kvalitetsprodukt," lyder det fra brugervenlighedseksperten.
Tekstannoncer er et hit
Udover simplicitet og gode resultater samt konsistent design igennem alle selskabets applikationer, så fremhæver Thomas Visby Snitker de tekstbaserede annoncer som en lille genistreg, fordi de har stor effekt på forbrugerne.
"Folk er blevet blinde overfor bannere og billeder, der blinker. Derfor kan relevante annonce-tekster få den store effekt, når folk skimmer en søgeside," siger han.
Fjern en knap og bliv bedre
Én ting har dog generet Thomas Visby Snitker siden han første gang så Google-søgemaskinen.
Og det er "Do you feel lucky-" knappen - også kaldet "Jeg prøver lykken" på dansk.
"Google kunne fjerne den ene knap, og gøre designet endnu mere simpelt og brugervenligt. Det må være mit gratis råd og fødselsdagsgave til selskabet, der revolutionerede søgningen på internettet," afslutter Thomas Visby Snitker.