Artikel top billede

Zangenbergs Svarservice

Klumme: Du må lære aldrig at reagere instinktivt på direkte fornærmelser eller andre beskidte tricks, når du forhandler komplekse aftaler. Forhold dig analytisk til problemet. Vær smart ...

Jeg underviser i forhandling af komplekse aftaler sammen med min gode ven Henrik Berg fra Kammeradvokaten. En af de ting, kursisterne lærer, er, at man aldrig må reagere instinktivt på direkte fornærmelser eller andre beskidte tricks. Forhold dig analytisk til problemet. Vær smart.

Alligevel vil man ofte gerne give igen. Og der er en mulighed. Den hedder 'Zangenbergs Svarservice'.

Her er listen over et par af de oftest forekommende tricks:

Vi starter i afdelingen for fornærmelser, antydninger og intimideringer. Leverandøren ønsker at bringe dig i en underlegen situation ved at sætte spørgsmålstegn ved din kompetence. Han kan for eksempel sige:

"Hvor mange projekter af denne type har du egentlig været med til?".

Lad nu være med at sige '13' eller begynde at trække i land. Her er de fire vindersvar, der giver dig overtaget:

"Gudskelov ikke så mange - Jeg har haft et meget indholdsrigt liv indtil nu...".

"Nok til at se, at du er i gang med at fornærme mig."

"Det har jeg simpelthen ikke tal på."

"Denne type? Ingen! Det har du heller ikke. Det er jo et enestående projekt."

En anden variant er situationen, hvor modparten mere end antyder, at du er enten doven eller dum:

"Har du i det hele taget læst vores tilbud?".

Det nytter ikke at spille fornærmet - det er jo meningen. Her skal afvæbnes effektivt:

"Ja - og jeg har ikke kedet mig sådan længe."

"Nej - er det godt?"

"Ja - det var så godt, at vi læste det højt for hinanden."

"Ja - og jeg skreg af grin - skal vi ikke til at blive alvorlige nu?"

Manipulation og bedrag

'Muren' er en anden forhandlingstaktisk paradedisciplin. Modparten kan pludselig ikke rykke sig. Undskyldningen kan for eksempel være, at spørgsmålet ligger uden for hans beslutningskompetence:

"Jeg kan slet ikke give rabatter i den størrelsesorden".

Her er masser af gode afvæbninger:

"Det skal du da ikke finde dig i. Klag over dét, når du beder din chef komme for at forhandle i stedet for dig."

"Ork, jo - du kan dobbelt så meget, som du selv tror, og ti gange så meget som din mor tror."

"Prøv."

"Heller ikke hvis jeg truede dig med en ordentlig røvfuld?"

Det kan også være, at han vil fortælle dig, at han ikke kan rykke sig, fordi du beder om noget helt enestående og dermed urimeligt:

"Vi har aldrig nogensinde set sådan en bodsbestemmelse før...".

Tag fat i denne indvending ved at snakke lidt om, hvordan det kan være:

"I kommer måske ikke så meget ud?"

"Virkelig? Det undrer mig meget."

"Så vær glad for, at du kom med her - du vil garanteret lære en masse."

"Nej, selvfølgelig har I ikke det - I har jo så meget andet at se til."

Tredje hovedkategori er manipulation og bedrag, hvor leverandøren forsøger at give et fordrejet billede af virkeligheden:

"Vores beregning viser, at 205 er markedsgennemsnittet."

Det er vigtigt, at du viser, at du har opdaget hans bluff uden helt at klæde ham af.

"Jeg glæder mig til, I har lavet beregningerne færdige, så vi også får det endelige resultat."

"Det skriver jeg lige ned og poster på 'FunWall'. Det vil more mange af mine venner og dine kunder."

"Plus moms og med de sædvanlige 50 procents usikkerhed går jeg ud fra...".

Fortsæt selv listen. Det er vigtigt at have gode svar på rede hånd.

Send gerne eksempler på arketypiske leverandørfornærmelser til henrik@zangenberg.biz, så vi kan få dem med i IT-Årbogen.

Mens jeg husker det, Mogens Nørgaard: Du har ret - der findes faktisk dårlige konsulenter - læs mit svar i debatten på din klumme.

Henrik Zangenberg er selvstændig it-strategisk konsulent.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere