Dansk politi på data-fiskeri uden dommerkendelser

Lovens lange arm forsøger dagligt at hente fortrolige data-oplysninger om danskerne uden at have en dommerkendelse i hånden. Går den, så går den, er parolen.

Se politiets svar: Politiet: Helt utænkeligt at vi ikke følger tele-regler.

Det danske politi forsøger dagligt at fiske oplysninger om mailkorrespondancer og telefonnumre fra de danske teleselskaber.

Flere gange sker det uden den dommerkendelse, som ellers er påkrævet i ransagningssager, for at politiet kan få udleveret de dybt fortrolige informationer.

"Vi skal udlevere data, når politiet beder om det. Så kommer dommerkendelsen nogle gange bagefter," forklarer telechef Mogens Ritsholm fra TDC.

Han understreger, at udleveringen af data uden dommerkendelsen kun sker med henvisning til det juridiske begreb, "at øjemedet ikke skal forspildes."

Det betyder, at det er strengt nødvendigt at handle her og nu for eksempelvis at forhindre kriminalitet.

Politiet kan derefter nøjes med at faxe dommerkendelsen inden for 24 timer efter, det har fået adgang til de ønskede data.

Går den, så går den
Hvis politiet henvender sig uden dommerkendelse og uden en uopsættelig situation, så er teleselskaberne forpligtet til at lukke for oplysningskassen.

Men både TDC og tele-konkurrenten Telia bekræfter over for Computerworld, at selskaberne er udsat for forespørgsler fra politiet om at udlevere data, som teleselskaberne i henhold til logningsbekendtgørelsen er forpligtet til at gemme, og som politiet ikke har ret til uden en uopsættelig situation og uden dommerkendelse.

"Det hænder jo af og til, at en lokal vice-sherif bliver grebet af en opklarings-iver og kontakter os på et grundlag, som vi ikke finder tilstrækkeligt. Og det fortæller vi ham så," siger Telias juridiske direktør Jens Ottosen-Støtt.

"Går den, så går den. Og nogle gange går den vel. Men den går bare ikke hos os," lyder Telia-direktørens forklaring på politiets uautoriserede henvendelser.

Han vil på grund af Telias samarbejde med politiet ikke fortælle specifikt, hvor ofte lovens lange arm henvender sig uden en presserende forespørgsel og uden at have fået dommerkendelsen på plads først.

Jens Ottosen-Støtt siger dog, at "det ikke er meget forkert," at politiet henvender sig én gang om dagen hos Telia, der er Danmark tredjestørste teleselskab, for at få udleveret oplysninger uden en dommerkendelse og uden en begrundelse om uopsættelighed.

Han understreger dog, at henvendelserne i flere tilfælde handler om telefoniske selvmordstrusler, hvor politiet kan indhente oplysninger hos teleselskaberne uden en dommerkendelse.

Politireformen under beskydning
Hos TDC vil telechef Mogens Ritsholm ikke gå i detaljer med, hvor mange henvendelser TDC dagligt får fra politiet - hverken med eller uden dommerkendelser - af "hensyn til forholdet mellem TDC og politiet."

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.