Artikel top billede

Carol Bartz skal få Yahoo tilbage på sporet. PR-foto

Kan hun genskabe verdens tro på Yahoo?

ComputerViews: Yahoos nye topchef, Carol Bartz, har hujende travlt med at få samlet Yahoo op, inden selskabet falder mere fra hinanden. Kan hun nå det?

ComputerViews: Når Yahoos nye topchef, Carol Bartz, i disse dage for første gang træder ind på sit nye kontor i Yahoos hoved-domicil i Sunnyvale, Californien, vil hun gøre klogt i at klistre en gul post-it på sin pc-skærm med de fem ord, der bliver hendes pejlemærke og målestok for hendes succes i de kommende år: "Beat Google, refocus, innovate, grow."

Carol Bartz primære opgave bliver nemlig at forsøge at få Yahoo tilbage på vækst-sporet efter Microsofts forliste opkøbsforsøg, der udløste tumult og uro blandt selskabets aktionærer, som måtte vinke farvel til en fed gevinst.

Måske sidste chance

Med valget af en frisk og uplettet topchef udefra køber Yahoo sig til en måske sidste chance for at retablere sig selv som en vægtig spiller på søgemarkedet, hvor selskabet ellers længe har været inde i en nedadgående spiral, hvor en status som ligegyldig, færdig og udbombet venter helt nede på bunden.

Forventningerne er store, for Yahoo har brug for en veritabel troldmand.

Carol Bartz er kendt for ikke at stikke ting under stolen. Hun betegner da også Yahoo som et stærkt selskab, som "helt ærligt trænger til noget ledelse," som hun siger.

Hvad hun præcist agter at gøre med selskabet, aner hun imidlertid ikke selv.

Sagen er nemlig, at Bartz ikke har nogen som helst erfaring med at drive hverken internetbårede virksomheder eller medievirksomheder.

Hvordan fungerer Yahoo egentlig?

Derfor er hendes første store opgave først at finde ud af, hvordan Yahoo egentlig fungerer, dernæst at forsøge at indplacere Yahoo i det hastigt udviklende søge-marked, der ovenikøbet er under pres fra den kriseramte økonomi. Og først dernæst finde ud af, hvordan hun skal reagere derfra.

Det er en proces, der sagtens kan tage flere måneder. Nogen mener endda, at det vil tage mellem et halvt og et helt år.

Så meget tid har Carol Bartz dog næppe til at formulere en plan for selskabet.

I kulissen står nemlig både utålmodige investorer og udkørte ansatte og tripper. De er alle godt slidte efter det seneste års udmarvrende batalje om Yahoos fremtid, som blev udløst, da Microsoft afleverede sit købstilbud i februar. De savner en fast kurs mod succes og guld og grønne skove.

Vil hapse hver en luns

Til Carol Bartz beroligelse er der meget, der tyder på, at de er så sultne, at de vil byde ethvert fremadrettet initiativ velkomment efter den lange stagnation og uro.

Kamp-arenaen hedder før som nu USA. Det er på det amerikanske marked, fokus ligger for både Googles, Microsofts og Yahoos dyst om at vride flest annoncekroner ud af det fortsat voksende søgemarked.

Her sidder Google solidt på tronen - ikke mindst fordi ingen af konkurrenterne endnu har formået at udvikle et annonce-format, der for alvor kan tage kampen op med Googles betalte søgeannoncer.

Her er Yahoo udviklings-afdeling - som i høj grad var det, som Microsoft egentlig var ude efter - en vægtig spiller. Selskabet har omfattende erfaring med søgemaskiner, bannerannoncerering og alt der imellem.

Hertil kommer en meget bred (amerikansk) vifte af net-medier og en stor og ret loyal brugerskare.

Med en fokusering på kerneprodukter og et frasalg af det løse flæsk sidder selskabet med andre ord i en god position til at kunne udvikle nye produkter, som markedet gerne vil have.

Nu handler det om, at Carol Bartz kommer i arbejdstøjet i en vældig fart, inden Yahoo falder mere fra hinanden. Og stirrer vedholdende på den gule postit-seddel med ordene "Beat Google, refocus, innovate, grow."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere