Kan hun genskabe verdens tro på Yahoo?

ComputerViews: Yahoos nye topchef, Carol Bartz, har hujende travlt med at få samlet Yahoo op, inden selskabet falder mere fra hinanden. Kan hun nå det?

Artikel top billede

Carol Bartz skal få Yahoo tilbage på sporet. PR-foto

ComputerViews: Når Yahoos nye topchef, Carol Bartz, i disse dage for første gang træder ind på sit nye kontor i Yahoos hoved-domicil i Sunnyvale, Californien, vil hun gøre klogt i at klistre en gul post-it på sin pc-skærm med de fem ord, der bliver hendes pejlemærke og målestok for hendes succes i de kommende år: "Beat Google, refocus, innovate, grow."

Carol Bartz primære opgave bliver nemlig at forsøge at få Yahoo tilbage på vækst-sporet efter Microsofts forliste opkøbsforsøg, der udløste tumult og uro blandt selskabets aktionærer, som måtte vinke farvel til en fed gevinst.

Måske sidste chance

Med valget af en frisk og uplettet topchef udefra køber Yahoo sig til en måske sidste chance for at retablere sig selv som en vægtig spiller på søgemarkedet, hvor selskabet ellers længe har været inde i en nedadgående spiral, hvor en status som ligegyldig, færdig og udbombet venter helt nede på bunden.

Forventningerne er store, for Yahoo har brug for en veritabel troldmand.

Carol Bartz er kendt for ikke at stikke ting under stolen. Hun betegner da også Yahoo som et stærkt selskab, som "helt ærligt trænger til noget ledelse," som hun siger.

Hvad hun præcist agter at gøre med selskabet, aner hun imidlertid ikke selv.

Sagen er nemlig, at Bartz ikke har nogen som helst erfaring med at drive hverken internetbårede virksomheder eller medievirksomheder.

Hvordan fungerer Yahoo egentlig?

Derfor er hendes første store opgave først at finde ud af, hvordan Yahoo egentlig fungerer, dernæst at forsøge at indplacere Yahoo i det hastigt udviklende søge-marked, der ovenikøbet er under pres fra den kriseramte økonomi. Og først dernæst finde ud af, hvordan hun skal reagere derfra.

Det er en proces, der sagtens kan tage flere måneder. Nogen mener endda, at det vil tage mellem et halvt og et helt år.

Så meget tid har Carol Bartz dog næppe til at formulere en plan for selskabet.

I kulissen står nemlig både utålmodige investorer og udkørte ansatte og tripper. De er alle godt slidte efter det seneste års udmarvrende batalje om Yahoos fremtid, som blev udløst, da Microsoft afleverede sit købstilbud i februar. De savner en fast kurs mod succes og guld og grønne skove.

Vil hapse hver en luns

Til Carol Bartz beroligelse er der meget, der tyder på, at de er så sultne, at de vil byde ethvert fremadrettet initiativ velkomment efter den lange stagnation og uro.

Kamp-arenaen hedder før som nu USA. Det er på det amerikanske marked, fokus ligger for både Googles, Microsofts og Yahoos dyst om at vride flest annoncekroner ud af det fortsat voksende søgemarked.

Her sidder Google solidt på tronen - ikke mindst fordi ingen af konkurrenterne endnu har formået at udvikle et annonce-format, der for alvor kan tage kampen op med Googles betalte søgeannoncer.

Her er Yahoo udviklings-afdeling - som i høj grad var det, som Microsoft egentlig var ude efter - en vægtig spiller. Selskabet har omfattende erfaring med søgemaskiner, bannerannoncerering og alt der imellem.

Hertil kommer en meget bred (amerikansk) vifte af net-medier og en stor og ret loyal brugerskare.

Med en fokusering på kerneprodukter og et frasalg af det løse flæsk sidder selskabet med andre ord i en god position til at kunne udvikle nye produkter, som markedet gerne vil have.

Nu handler det om, at Carol Bartz kommer i arbejdstøjet i en vældig fart, inden Yahoo falder mere fra hinanden. Og stirrer vedholdende på den gule postit-seddel med ordene "Beat Google, refocus, innovate, grow."

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension