Verden taber troen på Yahoo

ComputerViews: Kan det virkelig være rigtigt, at Yahoo står på afgrundens rand? Omverdenen er ved at tabe troen.

ComputerViews: Yahoo har mere end 412 millioner unikke brugere verden over.

Og trods Google er indbegrebet af cool, har Yahoo de sidste fem år trukket flere brugere og mere trafik end Google. En simpel graf på Alexa.com viser, at Googles trafik kun har overgået Yahoos to gange siden 12. september 2003.

Og i sidste regnskabsår tjente Yahoo mere end fem milliarder kroner.

Alligevel står virksomheden som taber i kapløbet med Google. Sammenligner man de to selskabers aktiekurser, stiger Google mod skyerne, mens Yahoo falder svagt.

Kan investorerne ikke regne?

Svaret er jo, det kan de godt.

Googles årsregnskab viste nemlig et netto overskud på mere end 15 milliarder kroner. Og dette er bare den foreløbige kulmination på en serie af regnskaber, der hver især har overgået det forrige. Så selv om Yahoo viser pæne og nydelige resultater, så blegner de i forhold til Google.

Et eksempel: Google landede en milliardaftale med online mødestedet MySpace om annoncering for tjenestens millioner af brugere. Microsoft fik en aftale med en anden komet, Facebook.

Yahoo stod alene tilbage uden for det nye annoncemarked og fik først for nylig en aftale med en engelsk konkurrent, Bebo, der kun sidder på 1,18 procent af brugerne af den type websites.

Internettets pionerer

Yahoo var lige som Amazon.com og eBay pionerer.

I en skurvogn grundlagde de to studerende Jerry Yang og David Filo en milliardforretning på at vise brugerne vej på nettet. Pengene tjener de i hovedsagen på annoncekroner.

Men under chefen Terry Semel er Yahoo overhalet af Google, der ikke alene tjener flere penge på at placere små reklamelinks.

Google har på kort tid fået Yahoo til at ligne om en lettere brugt stationcar i forhold til Googles Formel 1 racer.

Ikke alene tjener Google flere penge, men fremturer med at demonstrere sin overmagt ved at udsende et væld af nye tilbud til brugerne. Gmail, Google Earth, Google Map, Google Docs, Blogger, YouTube er bare nogle få eksempler på Google produkter.

Står helt stille

Problemet for Yahoo er ikke, at man ikke kan matche Googles teknologi eller udvalg af tilbud til brugerne. Det grundlæggende problem er, at Yahoo står tilbage som en konservativ stillestående virksomhed i omverdenen – læs: brugernes øjne.

Og på sigt kan det blive ualmindelig farligt for selskabets ellers udmærkede forretning.

Som forbrugere er flest, vil de begynde at sive det, der opfattes som bedre.

Om denne opfattelse af Google som bedre er korrekt er for så vidt underordnet. Det afgørende er, hvad den store masse af brugere mener at vide. Og siver brugerne, siver annoncekronerne.

Yahoo har sat den tidligere chef Terry Semel på porten til fordel for Jerry Yang. Men heller ikke mere end, at Terry Semel stadig sidder som bestyrelsesformand for selskabet, og har stadig en væsentlig indflydelse på kursen fremover.

At ændre image er svært – meget svært. Og det forudsætter at Yahoo! sender klare signaler til omverdenen. Om at være ny og anderledes. Cool. Alt det Semel og Yang ikke er.

Længere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere