Artikel top billede

Ikke mange brikker faldt på plads for Sony Ericsson i 2008. En ny strategi for 2009 skal vende den udvikling. Illustration: Viktor Georgiev / iStockphoto

Sådan vender Sony Ericsson finanskatastrofe

Situationen hos Sony Ericsson kan ikke kaldes en finanskrise. Det nærmer sig snarere en finanskatastrofe. Ny strategi skal vende den synkende skude.

Den svensk-japanske mobilproducent Sony Ericsson har fundet løsningen på selskabets aktuelle finanskrise, der ikke bare gør ondt, men rigtig ondt.

Mens kreditværdigheden hænger i laser hos banker, bil-industrier og privatpersoner, er der nemlig ikke mange, der tænker på den næste mobiltelefon til én krone på tilbud i det lokale supermarked.

Derfor sadler selskabet nu om og forlader den tidligere strategi.

Nu skal det være slut med at putte billige telefoner i kundernes lommer. I stedet vil Sony Ericsson fokusere på high-end-mobilmarkedet.

Blodrød bundlinje

Strategiskiftet kommer efter et usædvanligt dårligt kvartalsregnskab.

Selskabet sluttede 2008 af med et underskud på 261 millioner euro, svarende til næsten to milliarder danske kroner. Et gigantisk skred i forhold til samme kvartal året før, hvor selskabet tilføjede godt 3,7 milliarder kroner til kassebeholdningen.

I 2008 lykkes det ellers at fravriste ligeledes skrantende Motorola titlen som verdens tredje største mobilproducent.

Sony Ericsson henter primært sin omsætning på det europæiske marked.

Mobilproducenten har offentliggjort planer om at fyre 2.000 medarbejdere for at spare 300 millioner euro, men ved kvartalets afslutning stod det klart, at det var nødvendigt at finde yderligere 180 millioner euro.

"2009 bliver barsk"

De penge vil selskabet blandt andet finde ved droppe sit fokus på at vinde markedsandele og i stedet gå efter at øge indtjeningen på hvert solgt telefon.

Det betyder blandt andet, at Sony Ericsson har lagt planerne om udvikling af billige telefoner til Kina og Indien på is.

I stedet sætter selskabet med direktør Dick Komiyama i spidsen sin lid til de high-end-telefoner, der er planlagt til årets sidste halvdel.

Netop den strategi har også IDC i Danmark udpeget som en af måderne, hvor producenterne fortsat kan øge omsætningen.

Dick Komiyama forventer et underskud i 2009, hvor især årets første seks måneder bliver barske.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere