Artikel top billede

Matt Mullenweg er en ivrig amatørfotograf, og netop billederne er ofte omdrejningspunktet på hans personlige blog, Ma.tt, hvor også billederne i denne artikel stammer fra.

Han skabte Wordpress og en verden af bloggere

Portræt: 25-årige Matt Mullenweg er stifter af open source-projektet Wordpress, der er platform for millioner af blogs. Her fortæller han om open source-kultur, kommercielle fristelser og blogosfærens fremtid.

Måske er det det lidt skæve, drengede smil. Måske er det de lyse skægstubbe, stemmen eller øjnene.

Eller måske er det bare det faktum, at han altid konsekvent nægter at være interesseret i penge, der gør, at man har svært ved at forbinde Matt Mullenweg med det imponerende CV, han kan præstere i en alder af blot 25 år.

Øverst på listen står Wordpress, et open source blogging-system, der siden starten i 2003 har udviklet sig til at være platform for millioner af blogs verden over.

Matthew Mullenweg blev født den 11. januar 1984, og det var, da han endnu var en helt almindelig high school-elev i Texas, han begyndte at interessere sig for et nyt internet-fænomen: Weblogs.

Den spæde start på udviklingen af Wordpress fandt sted på en computer i køkkenet i barndomshjemmet, fortæller han til Computerworld.

"Dengang holdt jeg faktisk bare af at skrive, og jeg kunne virkelig godt lide idéen om rent faktisk at have et publikum. Jeg havde altid holdt af at skrive, men jeg havde aldrig rigtig fået noget feedback på det ud over fra lærere og mine forældre og den slags. Men på bloggen kan du skrive ud til hele verden," forklarer Matt Mullenweg.

Indflydelsesrig person

Wordpress bygger på et ældre bloggingsystem ved navn b2\cafelog, så Matt Mullenweg har ikke opfundet den dybe tallerken, men snarere været hovedmanden bag videreudviklingen.

Han anses dog i dag for en af hovedkræfterne bag den blog-bølge, der siden årtusindskiftet har skyllet ind over det globale internetsamfund.

Amerikanske PC World kårede i 2007 Matt Mullenweg som den 16. mest indflydelsesrige person på internettet foran personer som Jerry Yang fra Yahoo og Ray Ozzie fra Microsoft. Businessweek har placeret ham som nummer 14 på en tilsvarende liste over de 25 mest indflydelsesrige personer på nettet.

"Efterhånden som sociale medier får større betydning, stiger også Wordpress' indflydelse, som er den platform, som de fleste seriøse bloggere tyer til. Og selvom blogging måske efterhånden virker veletableret, fortsætter Wordpress bare med at udvikle sig," lød forklaringen fra Businessweek.

Selv skriver Matt Mullenweg på sin blog om de fine kåringer:

"It's probably all downhill from here."

15 millioner Wordpress-blogs

Måske skyldes den ydmyge kommentar, at Wordpress-succesen er kommet lidt bag på den unge amerikaner, der i dag har bosat sig i San Francisco-området.

I hvert fald fortæller han, at han til at starte med ikke havde de store ambitioner om at skabe et globalt open source-eventyr.

"Det var bare en fyr ved navn Mike Little og jeg selv. Vi forsøgte i virkeligheden bare at videreudvikle kode-basen på b2. Der var ingen store ambitioner om noget, vi syntes bare, at det var noget kode med et godt community omkring det, så vi ville forsøge at gøre det endnu bedre," siger Matt Mullenweg.

Wordpress som de professionelles platform

Ambitioner eller ej. Wordpress-platformen med Matt Mullenweg som initiativtager tog hurtigt fart, og i takt med den megen hype omkring blogging, blev systemet pludselig et globalt foretagende med brugere og bidragsydere fra hele verden.

En rapport fra Comscore, der udgiver diverse internet-statistikker, viste for nylig, at Wordpress i 2008 oplevede en højere procentvis stigning i trafikken (64 procent) end Facebook (57 procent) blandt de 100 mest besøgte sider i USA.

Ifølge Wordpress' egne oplysninger er der i dag 15 millioner Wordpress-blogs på verdensplan. Seks millioner blogs er hostede på Wordpress.com, og ni millioner blogs andre steder. Wordpress-platformen bliver downloadet i gennemsnit 28.000 gange om dagen, oplyser organisationen.

Blandt de mange brugere finder man utallige store mediehuse og virksomheder, der ellers har penge nok på bankbogen til at kunne købe kommercielle systemer. Her i Danmark er Wordpress også den foretrukne blog-platform mange steder, blandt andet i Nykredit og Berlingske-koncernen.

Plugins er hemmeligheden

Den imponerende liste med professionelle Wordpress-brugere skal ses i lyset af, at Wordpress bestemt ikke er det eneste system, der kan anvendes til at oprette og vedligeholde blogs og hjemmesider.

Blandt de direkte blog-konkurrenter finder man først og fremmest blogger.com, som Google opkøbte i 2003, Typepad og Movable Type fra Six Apart.

Blogger.com, der er verdens mest anvendte blogsystem, er umiddelbart lettere at gå til end Wordpress, men den lette opsætning betyder også begrænsninger i forhold til tilpasning og eget design, og det er forklaringen på, at det er Wordpress, der står øverst på listen i de professionelle blog-sammenhænge.

"Kerne-funktionerne i Wordpress ville være ret lette at kopiere over i et andet system - og mange har allerede gjort det. Men der er tusindvis og atter tusindvis af plugins og temaer tilgængelige til Wordpress, og de er stort set umulige at kopiere for et andet system, fordi de er udviklet af tusindvis af forskellige mennesker."

"Så det er i virkeligheden de mange plugins og temaer, der gør Wordpress så attraktivt," lyder Matt Mullenwegs forklaring på den store udbredelse.

Open source-kulturen

Wordpress, der er skrevet i PHP og kører på en MySQL-database, er licenseret under GNU General Public License, hvilket betyder, at man gratis kan bruge systemet, som man ønsker.

I dag er man nået til version 2.8 af platformen, og Matt Mullenweg tøver ikke med at dedikere både den teknologiske og markeds-mæssige udbredelse til de mange udviklere, der findes i community'et omkring Wordpress.

"Det er det, open source grundlæggende handler om. Et open source-projekt med kun en bidragsyder er ikke rigtig open source. Det kan godt være open source ud fra et licens-perspektiv, men ikke principielt set."

Der er dog også penge forbundet med Wordpress. Matt Mullenweg har stiftet firmaet Automattic, der mod betaling yder teknisk assistance til opsætning af Wordpress-sider og samtidig står bag en anti-spam software-løsning til blogs ved navn Akismet samt en masse anden software, der knytter sig til sociale netværks-tjenester.

"Vi har indtil nu forsøgt at skabe et miljø for open source-software, hvor folk, der holder af at arbejde med den slags ting, kan gøre det meget frit og fleksibelt. Den største succes har været Wordpress, og nu vil vi se, om vi kan bruge Wordpress-modellen på andre typer software," forklarer Matt Mullenweg om planerne med Automattic.

Man skal værdsætte udviklerne

Matt Mullenweg siger selv, at hans vigtigste opgave er at blive ved at gøre open source-udviklerne og bloggernes hverdag lettere. På spørgsmålet om, hvordan han gør det, svarer han.

"Ved at stille et framework til rådighed for de folk, som bidrager. Du skal have et system, hvor de kan lave modifikationer, gøre dem justerbare, dokumentere det og forhåbentlig gøre det så let som muligt. Og når det er på plads, prøver vi at opmuntre til det (at udvikle, red.) så meget som muligt ved at have biblioteker over plugins, markedsføre plugin-producenter - for eksempel ved at have en webside, der skriver om dagens eller ugens plugin for at vise, hvad der sker rundt omkring i verden."

"Det er ligesom, da jeg fik min første kommentar på min blog; hvis du er plugin-udvikler, så det ret spændende, første gang du bliver anmeldt på en webside," lyder det fra Matt Mullenweg.

Kommercielle fristelser afvist

I dag har firmaet Automattic 35 ansatte, hvoraf de fleste arbejder fra forskellige steder i verden. Kun fem personer holder til på kontoret i San Francisco. Derfor er internettet også omdrejningspunktet i den daglige ledelse af virksomheden, forklarer Matt Mullenweg.

"Vi samarbejder som regel virtuelt via for eksempel blogs. Vi har et blog-tema kaldet P2, der er ret cool. Det er som en blog, men hvis nogen skriver en kommentar, popper den op på min skærm med det samme," fortæller han.

En statistik over de mest besøgte sociale netværkssider for november 2008, viste, at Googles blogger.com var en klar etter med 222 millioner besøgende på verdensplan, Facebook havde omkring 200 millioner, MySpace 126 millioner og Wordpress 114 millioner.

Med så mange besøgende skulle man mene, at der var et vist kommercielt potentiale i Wordpress og Automattic.

Ifølge USA Today har Automattic da også i flere omgang modtaget finansiering fra forskellige investorer. I alt er der ifølge avisen skudt omkring 30 millioner dollars i virksomheden, og tidligere har en ikke offentliggjort potentiel køber tilbud at betale en lille milliard kroner for Automattic.

Det afslog Matt Mullenweg dog.

"Der er et citat af Walt Disney, der lyder: Vi laver ikke film for at lave penge, vi laver penge for at lave flere film. Jeg siger det samme om Wordpress; Vi laver penge for at kunne lave flere blogs og mere open source-software. Så længe jeg tjener nok til at kunne fortsætte, er det bare fantastisk," siger han til Computerworld.

Men vil du være villig til at sælge Wordpress, hvis prisen er høj nok?

"Man ville godt kunne købe den hostede service på Wordpress.com. Du ved, at man aldrig skal sige aldrig, men på kortere sigt er det ikke noget, vi tænker over," siger Matt Mullenweg.

Matt om fremtidens blogs

I de senere år har blogging fået konkurrence i form af mikro-blogging, der er betegnelsen for de korte statusmeddelser, mange er begyndt at poste på tjenester som Twitter, Facebook og LinkedIn.

Ligesom med traditionelle blogs spiller kommentarerne en stor rolle, men alligevel afviser Matt Mullenweg, at mikro-blogging vil betyde døden for de traditionelle, længere blogs.

"Mikro-blogging kan per definition ikke erstatte en hel blog, men det kan komplementere den. Jeg har mikro-blogget på min egen blog i fem eller seks år nu, og det er ret fascinerende, fordi det er hurtigere og lettere. Men vi skal fortsætte med at understøtte blogging i alle formater og ikke bare sige, at det skal være langt eller kort, tekst eller video. Folk skal kunne sige det, de føler på det specifikke tidspunkt," siger Matt Mullenweg.

Hvad angår fremtidsplanerne, så peger den unge internet-entreprenør selv på tre interessante tjenester i Wordpress-regi. Det ene er Wordpress.tv, der blandt andet bruges til undervisning i Wordpress-systemet via video.

Det andet er P2, en kombination af chat og blogging, og det tredje er BuddyPress, et system, der bygger oven på Wordpress og gør det til et socialt netværk.

"Det er lidt ligesom Facebook, men det er fuldstændig open source, og alle kan køre det. Jeg er spændt på at se, hvordan det ændrer nettet, når det er ligeså let for alle at oprette et socialt netværk som en blog," siger Matt Mullenweg.

Skrive-lysten driver værket

Her blot seks år efter, at han fik idéen om at lave Wordpress, kan han bryste sig af ikke bare en teknologisk succes, men også af succes hvad angår udbredelsen.

Mediegiganter som CNN, New York Times og Reuters anvender Wordpress som platform til deres blogs, og systemet anvendes også som en regulært CMS, hvor nogle af de største og mest kendte brugere er bilproducenten Ford, det amerikanske NASA og den britiske premiereminister Gorden Brown.

For Wordpress-stifteren selv handler Wordpress dog fortsat først og fremmest om at skrive og om at få reaktioner på det, man skriver.

"Jeg tror, at jeg har blogget i syv eller otte år nu. Jeg ville have forventet, at jeg var blevet træt af det nu, men så længe, jeg nyder det, vil jeg fortsætte med at blogge."

"Eftersom mit job er at gøre blogging behageligt, komplementerer de to ting hinanden meget godt. Så vi får se," siger Matt Mullenweg til Computerworld.