Artikel top billede

Netmedier sætter teknikvåben ind mod reklametyve

Scripts skal hjælpe netmedierne med at fastholde annonceindtægter, efter AidOnline tilbyder danskerne muligheden for at lade reklamepengene gå til hjælpeorganisationer.

Læs AidOnlines svar på tiltale: Web-medierne har antik forretningsmodel

Efter AidOnline-tjenesten i går er dukket op på nettes overflade, har flere netmedier raset og svinet tjenesten til, fordi den lokker danskere til at kigge på internettet igennem en browser, der fratager netmedierne deres annoncekroner.

Men det skal være slut nu, mener netmedierne, der er klar med nye våben i kampen mod AidOnline.

Både bold.dk og de to fremtrædende søgemaskineoptimeringsfolk Thomas Rosenstand og Mikkel DeMib har udviklet scripts, som netmedierne kan implementere til at nulstille AidOnlines reklamer og i stedet vise mediehusenes egne reklamer.

"Der er ikke noget galt i at tjene penge, men det er amoralsk, når det sker på bekostning af godtgørende organisationer. Danskerne tænker jo, at de hjælper et godt formål, men konsekvensen er, at i forvejen trængte nyheds- og nichesites mister annoncekroner samt at journalisterne og administrative medarbejdere bliver fyret," siger Thomas Rosenstand fra webbureauet Concept Interest som begrundelse for at udvikle anti-Aidonline-scriptet.

Scriptet vil være til rådighed i dag på hjemmesiden stop-aidonline.dk.

En bombe under nettet

Thomas Rosenstand kalder AidOnline en bombe under nettet, fordi tjenesten og lignende annonce-initiativer i yderste konsekvens vil rydde nettet for kvalitetsnyheder og nichesites, hvor folk kan komme og få råd og vejledning.

"Nødhjælpsorganisationerne deltager også som hælere af annonceindtægterne fra AidOnline - måske ikke rent juridisk, men i hvert fald i moralsk forstand," lyder skudsmålet fra Thomas Rosenstand.

Flere nødhjælpsorganisationer har over for Computerworld bekræftet, at de ikke kan se noget galt med forretningsmodellen.

Det skyldes ifølge hjælpeorganisationerne, at netbrugerne reelt har et frit valg, om de vil støtte organisationerne med AidOnline-værktøjerne eller lade stå til og se de traditionelle banner-reklamer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere