Artikel top billede

Cisco forbyder medarbejderne at rejse i krisetiden

Virtuelle videomøder har erstattet en stor del af forretningsrejserne hos Cisco, hvor medarbejderne kun må rejse, hvis de skal møde kunder.

Da finanskrisen satte ind sidste efterår, besluttede Cisco-boss og bestyrelsesformand John Chambers, at Cisco-ansatte kun måtte rejse, hvis de skulle ud og møde kunder.

Det betød, at hvis selskabets 66.000 ansatte fra hele verden skulle ses til forretningsmøder eller møde eksterne konsulenter, blev de tvunget til at benytte sig af selskabets egen telepresence-videokonference-løsning.

Og rejseforbuddet har vist sig at være en økonomisk god idé for Cisco, som på trods af et dårligt regnskab i kriseåret, har sparet omkring otte milliarder kroner i forhold til sidste år.

"Alene på rejseomkostningerne har vi sparet et stort trecifret millionbeløb i dollar på et år," fortæller Ciscos danske produktchef Morten Rasmussen til Computerworld.

Besparelserne på rejseomkostningerne er tidligere på året blevet anslået til at ligge på omkring 2,8 milliarder kroner.

Virtuel vision kommet for at blive

Allerede for to år siden udstak Cisco-chef John Chambers strategien for, at virtuelle møder var mere end godt nok for Ciscos egne ansatte.

Og ifølge Morten Rasmussen fra Ciscos danske afdeling er de nye virtuelle rejsetider permanente.

"Vi gennemgår en kulturforandring, og det er ikke meningen, at vi skal begynde at rejse igen på et senere tidspunkt, når krisen er overstået," forklarer han.

Hvis en Cisco-ansat alligevel vil op i en flyvemaskine og på forretningsrejse uden at møde kunder, skal der indhentes særlige tilladelser på internationalt vicepræsident-niveau.

"Set over hele firmaet så sparer vi jo enormt meget tid, fordi rejsetiden og ventetiden i lufthavne bliver brugt mere konkret på at arbejde. Og uden at lyde hellig, så sparer vi jo også meget CO2-udledning på den måde," siger han.

Samme møderum

På grund af rejseforbuddet har flere tusinde Cisco-ansatte været på kurser i afholdelse af møder via selskabets eget videokonference-udstyr.

Møderne foregår ved, at de ansatte booker møder via Outlook, og indkalder de ønskede mødedeltagere. Derefter bliver de virtuelle mødelokaler fundet, og så er videomødet arrangeret.

"Vi har ikke ubegrænsede ressourcer, og derfor udskyder folk gerne nationale møder for at mødes med internationale kolleger," siger Morten Rasmussen.

Når deltagerne så tænder kameraerne, vil de virtuelt sidde over for hinanden i mødelokaler, der er malet i samme farver, har de samme stole og bordet på tv-skærmen er en forlængelse af bordet i den fysiske virkelighed.

Ansigterne kan ses på HD-skærme, og mikrofonerne er tilrettet således, at man ifølge Morten Rasmussen får en fornemmelse af dybde i rummet.

"Jeg synes, det virker rigtig godt, og har mødt flere kolleger end tidligere via video-møderne. Forhåndskendskabet gør det derefter noget nemmere at tale sammen, når man efterfølgende ringer til hinanden," fortæller Morten Rasmussen.

Han vurderer, at udrulningen og kurserne i selskabets telepresence-udstyr vil være tjent hjem igen allerede efter det første års brug.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere