Artikel top billede

Er du privatlivsstalker?

Klumme: Er det til virksomhedens eget bedste, at chefen ser medarbejderne over skulderen, når der surfes på nettet i arbejdstiden?

Mange ledere er i tvivl om, hvordan de skal forholde sig til overvågningen af medarbejdernes internetvaner på jobbet. Og der er mange argumenter, der gør, at erfaringsudvekslinger på området lynhurtigt udvikler sig til et rent tovtrækkeri af holdninger.

Udviklingen fra 'nine to five' til de mere udviskede rammer for, hvornår man udfører sine arbejdsopgaver, har også udvisket rammerne for, hvornår man beskæftiger sig med sit privatliv. For om det så er bestilling af teaterbilletter eller surfing efter nye sko, så kan medarbejderen i mange tilfælde retfærdiggøre sine handlinger med, at vedkommende jo også arbejdede længere den anden dag, logger på om aftenen eller arbejder hjemmefra.

Personligt mener jeg, at de åbne rammer og friheden giver mere arbejdsglæde. Med graden af frihed afhænger så sandelig også af hvilke jobtyper, der tales om. Hvis et job for eksempel udelukkende består af kundekontakt, duer det jo ikke, at halvdelen af dagtimerne bruges til privat surfing.

Der er også et praktisk minus i forhold til friheden. I vore dage bevirker de teknologiske fremskridt nemlig, at det ikke kun er spørgsmålet om frihed, der er vigtigt i forhold til privat surfing på nettet. Lederen skal også overveje de sikkerhedsmæssige risici, der er forbundet med al den frihed på nettet, og her kan man komme i en ubehagelig situation med medarbejderne.

Vira lurer på mange - også helt igennem legitime - hjemmesider, så hvis medarbejderne skal have lov at surfe, skal sikkerheden i hvert fald være høj. Og hvordan sørger man for, at sikkerheden er i orden?

Ligesom man beskytter sine e-mailprogrammer med antivirus- og antispamfiltre, bør man beskytte sin virksomhed mod vira, der bliver opfanget, når medarbejderne surfer eller laver research. Det kan man med antivirusløsninger, realtidsscanning og ved at sætte lås på hjemmesider.

Og det er her, det ubehagelige ligger: Når medarbejderen føler, at lederen ser ham over skulderen for at finde ud af, hvilke sider han besøger.

Sociale netværkssider som Facebook kan kompromittere virksomhedens sikkerhed. Alligevel er det et ømtåleligt emne, når lederen spørger medarbejderen, om han går på Facebook i arbejdstiden.

Desuden er der en del imagerelaterede overvejelser, lederen skal tage stilling til. Er der kategorier af hjemmesider, man ikke vil have virksomheden associeret med? Eller har virksomheden certificeringer eller branchekodeks, der indebærer, at man skal holde sig inden for bestemte rammer?

Uanset hvad, er det vigtigt, at lederen gør klart, at der er bestemte og vigtige grunde til, at overvågning i nogle situationer er nødvendigt. Og hvorfor man kan blive nødt til at blokere medarbejdernes adgang til visse typer sider.

Det vigtigste er, at man som leder laver en grundig undersøgelse af medarbejdernes egentlige behov, inden man begynder at lave regler. Er det overhoved vigtigt for medarbejderen at tjekke webmail på jobbet, og går medarbejderne generelt på Facebook? For hvis disse behov i realiteten ikke eksisterer blandt dine medarbejdere, så er det jo irrelevant at begynde at opstille regelsæt, der føles begrænsende for medarbejderne.

Så min anbefaling vil være, at ledelsen først diskuterer emnet internt: Hvor meget surfing er ok, hvilke kategorier vil vi ikke tillade surfing på, og er der forskel blandt medarbejdergrupperne? Dernæst kan ledelsen undersøge, hvordan medarbejdernes internetvaner i grunden er. Min erfaring er, at mange bliver overraskede over det, statistikken viser om medarbejdernes surf-mønstre. Men på denne måde kan man udarbejde sin virksomheds helt egen, tilpassede surf-politik.

Thomas Holm Jensen er administrerende direktør i it-sikkerhedsvirksomheden SoftScan.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere