Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Kunde: Du bør kende din konsulent

Klumme: For at få det maksimale udbytte af samarbejdet, skal du som kunde kende dine konsulenter indgående og ikke være for passiv, aktiv, blødsøden eller hård…

Konsulenterne ved ret meget. De har prøvet det meste og det meste mere end en gang.

Blandt andet derfor er de ofte nødvendige og værdifulde uagtet nedtur eller optur i virksomhederne.

Og virksomhederne kan generelt godt lide at have konsulenter gående. Ingen tvivl om det.

De koster - bevares - men de gør som regel arbejdet, og når de ikke gør, har man syndebukken på plads. Det er set før.

Men der er ingen grund til (altid) at finde en syndebuk. Især ikke når du kan tage en række simple foranstaltninger, der kan være med til at sikre, at du og din virksomhed - såvel som konsulenterne - får det optimale udbytte af samarbejdet.

Det er nemlig ganske simpelt. Du skal kende dine konsulenter. Før, mens og efter. Og du skal sætte det i system.

Før

Konsulenterne står trippende ude foran døren, fulde af energi, gode ideer og implementeringsstrategier, der kan hjælpe din virksomhed igennem udfordringerne.

Men før du lukker dem ind, skal du opstille en Consultant Business Case (CBC). Ingen CBC, ingen konsulenter. CBC-en er en naturlig bestanddel af virksomhedens konsulentstrategi, som også skal være på plads, inden der bliver budt op til dans.

Hvis din virksomhed ikke har konsulentstrategien på plads, er jeg i øvrigt sikker på, at der er masser af konsulenter derude, der er friske på at hjælpe.

Konsulentstrategien indeholder blandt andet en opgørelse over, hvilke slags konsulenter og konsulenthuse, virksomheden vil bruge; hvad de må koste (husk på at lav pris ikke nødvendigvis altid betyder høj kvalitet - og omvendt); noget om exitstrategien, videnoverdragelsen og kompetenceopbygningen internt.

De mest tjekkede virksomheder holder også styr på deres gamle konsulenter, hvad de kunne, og hvad de ikke kunne.

Gamle konsulenter kan nogle gange være at foretrække… eller måske holde sig langt fra.

Og så skal der selvfølgelig være styr på konsulenternes kompetencer. Tjek track records og CV'er og få navngivne konsulenter når muligt.

Imens - og efter

Imens

Alt synes godt, mens musikken spiller, og de navngivne konsulenter danser.

Men du skal også med på dansegulvet. Lad ikke konsulenterne danse (alt for meget) alene. Der skal nemlig følges med og følges op.

Det er begge parters ansvar, at dansen ikke går i stå, men det er dig, der bestemmer musikken.

Mens konsulenterne skal indgå loyalt og udfordrende i alliance med dig som kunde, skal du samtidig ikke træde konsulenterne for meget over tæerne.

Husk at bag de mange PowerPoints gemmer der sig personer, der vil gøre deres ypperste for kunden.

Efter

Når konsulenternes arbejde er færdigt - dansen er slut - og det efterfølgende skal overdrages til organisationen, skal det være klar til overdragelse.

Det er set før, at konsulenternes arbejde er gjort, og så er der ingen at overdrage til.

Med det resultat at konsulenten fortsætter. En gennemtænkt konsulentstrategi vil forhindre dette.

Strategien indeholder også en efterfølgende evaluering, hvor der kigges på, hvordan forløbet med konsulenterne er gået, om CBC'en holdt vand, og om der skal justeres noget i strategien og så videre.

Så kære kunde - gi' dig tid til lære dine konsulenter at kende før, mens og efter.

Vælg noget fornuftigt musik, vær ikke for hård, blød, passiv eller aktiv.

Det betaler sig.

Det er set før.

Kristian Fischer er managementkonsulent i PA Consulting Group.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere