Artikel top billede

Nu runder vi 10 afgørende år for it-Danmark af

Computerworld mener: Vi går ud af 2000'erne med en god smag i munden. Det seneste ti-år har været helt afgørende for it-anvendelsen i Danmark.

Nytårsaften sætter vi ikke alene punktum for 2009, det er også afslutningen på et årti, der kan vise sig at gå over i historien som afgørende for den strategiske it-anvendelse i Danmark.

Ved indgangen til 2010'erne har selv mindre, danske it-afdelinger og de ansvarlige it-chefer stor erfaring i at organisere og styre leverancerne af  it-løsninger og it-service til deres kunder i virksomhederne og organisationerne.

Helt i front

I løbet af det seneste ti-år er der sket en afgørende professionalisering af de funktioner, som er ansvarlige for it-drift og -udvikling, og som får danske virksomheder og organisationer til at befinde sig helt i front, når det gælder den strategiske it-anvendelse.

Det har alt andet lige betydet, at Danmark, på trods af relativt høje lønninger og skattetryk, kan blive ved med at konkurrere internationalt og producere gode velfærdsløsninger.
 
Allerede få måneder inde i 2000 begyndte luften at forsvinde ud af den såkaldte dotcomboble, der havde udviklet sig siden den kommercielle anvendelse af internettet for alvor tog fart midt i 1990'erne.

Men da den fremadskridende digitalisering havde overlevet skiftet af datoformat fra 1999 til 2000, var det blevet hverdag, og investorerne ville se afkast af investeringerne i de mange internet- og teknologi-ideer.

Dermed var den første, isolerede it-krise i gang. Med terrorangrebene i USA den 11. september 2001 blev dotcom-krisen yderligere forstærket af den efterfølgende økonomiske nedtur.

Konsekvenserne var fatale for mange it-virksomheder.

Den professionelle håndtering

Til gengæld tog både private virksomheder og offentlige institutioner fat på arbejdet med at professionalisere håndteringen og styringen af it.

Et kig i de 10 seneste udgaver af Dansk IT og Rambøll Managements IT i Praksis viser tydeligt udviklingen af en it-ledelses kultur i Danmark.

Nok har Danmark ikke mange megavirksomheder, og nok kan gruppen af it-direktører i koncerndirektioner - de såkaldte CIOs - tælles på relativt få hænder og fødder.

Til gengæld er det lykkedes at udvikle it-ledelseskulturen med fokus på processer og modenhed i projektarbejdet i selv små it-organisationer.
 
Evnen til at forstå virksomhedens kerneforretning og koble anvendelsen af informationsteknologi med forretningen og udviklingen af den er den helt afgørende ingrediens i den udvikling.

Det har langsomt givet it-cheferne øget adgang til at påvirke beslutningerne i topledelsen og dermed lagt fundamentet for it-funktionens strategiske betydning.

Men det høje niveau i it-ledelse får endnu videre perspektiver i de kommende 10 år.

For mange af de discipliner, som indgår i it-ledelsen, kan danne udgangspunkt for processtyring og projektorientering af arbejdet i andre dele af virksomheden, hvor anvendelse af informationsteknologi er et naturligt udgangspunkt.

Dermed bliver den strategiske it-anvendelse og it-ledelse et centralt omdrejningspunkt både for drift og innovation og dermed udviklingen af konkurrenceevnen i danske virksomheder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere