Artikel top billede

Uforsigtig cloud-adfærd kan ruinere din virksomhed

Cloud computing kan blive en katastrofal oplevelse, hvis man ikke har styr på sine interne ønsker og procedurer. Undgå de værste faldgruber med fem råd fra en sikkerhedsekspert.

Når du ser drømmende op i it-skyerne for at plukke de økonomiske gevinster, er det samtidig vigtigt at have næsen solidt plantet i kontrakten. En grundig gennemgang af cloud-aftalen kan nemlig forhindre de værste katastrofer i at splitte din virksomhed i atomer og i værste tilfælde ruinere den.

Det mener sikkerhedsekspert Carsten Jørgensen fra Devoteam Consulting, som både via sit arbejde og fritidsprojektet cloudsecurity.dk har arbejdet en del med cloud-sikkerhed.

Han fremhæver, at selv om skalerbarheden i skyen er en af de cloud computings helt store styrker, så kræver det også sine begrænsninger.

Det skyldes, at en cloud-hostet webløsning baseret på server-forbruget er meget økonomisk sårbar over for et DDOS-angreb (distributed denial of service), hvis man ikke har sat en øvre grænse for, hvor meget web-løsningen skal skalere til.

"Jeg plejer at kalde det et denial of business case-angreb. For hvis nogen ser sig sure på en virksomhed, kan de generere en masse søge-arbejde på web-serverne eller sende en masse trafik, så de bruger ekstremt meget processorkraft, hukommelse og storage, så man som mindre eller nystartet virksomhed reelt risikerer at går fallit," forklarer Carsten Jørgensen.

Han pointerer, at man kan undgå den slags angreb ved at sikre et maksimalt forbrug hos sin cloud-leverandør eller bede om at blive adviseret og derefter selv manuelt tillade mere trafik på serverne.

"Så er spørgsmålet jo bare, hvornår adviseringen kommer. Er det med det samme, eller sker det først, når regningen kommer? Det skal man også have afklaret med sin leverandør," lyder rådet fra cloud-eksperten.

Baby-skyer er farlige

Et andet problem er de såkaldte baby-clouds, der typisk opstår, når forskellige afdelinger i en virksomhed shopper software-as-a-service (SaaS) hos flere cloud-udbydere uden en overordnet strategi.

Små-indkøbene skaber nemlig uoverskuelige brugsmønstre, hvor løsningerne kan være svære at integrere på tværs af virksomhedens afdelinger.

Derudover kan de ukoordinerede små-indkøb vise sig at få katastrofale følger, hvis eksempelvis en medarbejder forlader virksomheden til fordel for en konkurrent, fordi brugernavn og passwords til diverse clouds ofte følger den enkelte medarbejder frem for at være registreret og ændret centralt, når der sker udskiftninger i medarbejderstaben.

"Hurtigt vil man kunne opnå den situation, vi havde for nogle år siden inden for domæneregistreringen, hvor man er afhængig af registreringen, men ingen styrer betalingen til domænet," siger Carsten Jørgensen.

"Hvis en tidligere medarbejder har taget brugernavn og passwords med, kan han jo fortsat ligge og rode med virksomhedens data, selv om han nu er blevet ansat hos en konkurrent," fortsætter han.

I flere amerikanske virksomheder er man ifølge Carsten Jørgensen derfor begyndt via kreditkort-forbruget at undersøge, hvor mange cloud-indkøb de enkelte afdelinger foretager.

Virtualisering kan skabe problemer

"Hvis man kan få afdelingslederen til at holde styr på sin afdelings cloud-forbug, så er det vejen frem. Men det sker næppe, hvis man ikke har procedurer for, hvordan man skal holde styr på indkøbene og de medfølgende passwords. Ofte er det jo flere clouds, som den tidligere medarbejders brugernavn og password giver adgang til," forklarer Carsten Jørgensen.

Del og hersk i skyerne

Et fjerde skæbnesvangert punkt i cloud-udrulningen er ifølge Carsten Jørgensen, at man lægger alle sine cloud-data i samme kurv.

Det betyder nemlig, at når cloud-udbyderens systemer går ned, så kan man blive fuldstændig handlingslammet.

Carsten Jørgensen forslag til løsningen på det problem er, at spejle data eller lægge kopier af ukritiske og ikke-personfølsomme data og systemer på forskellige cloud-servere, så ens infrastruktur hurtigt kan genskabes, når/hvis den enkelte cloud-leverandør kollapser.

Kig på priserne - en gang til

En femte udfordring er priserne, som naturligvis kan variere hos de forskellige cloud-leverandører kan naturligvis variere. Men det kan prissammensætningen også.

"Kontrakterne i cloud-computing er ikke kun baseret på forbrug. Især inden for SaaS er der en tendens til at leverandørerne sælger bindingsperioder/abonnement-løsninger oveni det reelle storage-forbrug," siger Carsten Jørgensen.

Priserne på infrastructure-as-a-service (IaaS) og platform-as-a-service (PaaS) er derimod oftere beregnet på det reelle forbrug.

"Cloud er ikke bare cloud - og det skal man holde et meget skarpt øje med, hvor meget man skal betale, når man underskriver sin kontrakt," lyder rådet.

Virtualiseringen skal passe

Et femte problem ved cloud computing er, at det kan være svært at trække sine data ud fra én leverandør og fyre dem ind hos en anden - eller få data mellem to leverandører til at spille sammen.

Det skyldes ifølge Carsten Jørgensen ofte, at cloud-løsninger er baseret på virtuelle servere, der bag kulisserne kan benytte forskellige leverandør-specifikke indstillinger.

"Man kan ofte flytte og dele data mellem forskellige skyer. Men man skal være opmærksom på, at jo flere funktionaliteter man benytter sig af i en cloud, jo mere låser man sig til den leverandør," siger han.

"Man kan eksempelvis godt konvertere et image fra en VMware-baseret sky til Microsofts Hyper-V-hypervisor, men hvis man benytter en masse VMware-specifikke indstillinger i skyen, så kan skiftet til en Microsoft-baseret sky - eller omvendt - godt blive en lang og bekostelig proces," forklarer Carsten Jørgensen.

Læs mere om praktiske erfaringer med cloud computing i fredagens trykte udgave af Computerworld Guide.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere