Danskerne googler heftigt efter Google

Når danskerne går ind på søgemaskinen Google, søger de ofte på ordet "google." Hvordan kan det være?

Artikel top billede

Søgemaskinegiganten Google med en markedsandel på langt over 90 procent af alle danske søgninger er et eftertragtet brand- også i Googles egen søgemaskine.

For Google er alle tiders femte mest søgt ord i den danske udgave af den populære søgemaskine. Det viser Googles zeitgeist-service, hvor man kan se de mest søgte ord i den danske version af søgemaskinen siden starten i januar 2004.

Og hvorfor så søge på ordet Google i Google, når man allerede er inde på Googles hjemmeside?

"Umiddelbart giver det ingen mening, men det er givetvis et udslag af, at ingen kan huske Googles subdomæner med Analytics, Maps, Videos og andre services. Derfor søger man efter det i Google," forklarer direktør og partner, Lasse Øster Jørgensen, fra web- og brugervenlighedsbureauet Zornig Interactive.

Hvem husker på telefonnumre?

Han forklarer, at udover besværet med at huske komplicerede URL'er, har folk også gjort det til en vane at bruge en søgemaskine frem for til tider knudrede web-adresser.

Det udsagn bakkes op af, at resten af top 10-listen præges af firmanavne som Facebook, Youtube og Krak, der bare lige skal have tilføjet et .dk eller .com for at kunne bruges i browsernes adressefelt.

Og ved at klikke på "google" i zeitgeisten, kommer der da også en liste med Translate, Maps, Earth og andre Google-services frem.

"Mange har jo nok Google som startside, og så er det nemt og bekvemt at bruge søgemaskinen i stedet for browseren. Der er jo heller ingen, der går og husker på telefonnumre. Folk bruger mobiltelefonernes adressebog i stedet for," lyder det fra Lasse Øster Jørgensen.

Google afviser domæne-spekulation

Søgemaskineselskabets danske afdeling er overrasket over, hvor højt dets eget brand ligger placeret i søge-oversigten.

Samtidig afviser selskabet, at det skulle spekulere i komplekst konstruerede URL'er på sine mange services for at lokke folk ind på søgemaskinen og derved fremvise (endnu) flere reklamer for danskerne.

Folks søgemetoder handler mere om generel webadfærd, lyder det fra Google Danmark, som også forklarer, at søgeselskabet har forsøgt at hjælpe med sit relativt nye redesign af søgemaskinen.

Google henviser dermed til den ændring af søgemaskinens brugergrænseflade i maj, som selskabets landedirektør i Danmark, Peter Friis, kaldte for "den største ændring, søgemaskinen nogensinde har lavet."

Ændringen betød blandt andet, at det nu er nemmere at søge på domæner som maps/kort, videoer og dokumenter i selve søgemaskinens brugergrænseflade.

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Erhvervsakademi Aarhus

Underviser/konsulent indenfor AI

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S