Artikel top billede

Google-mærket koster 700 milliarder kroner

It-firmaer indtager de fire første pladser på listen over verdens stærkeste mærkevarer - foran læskedrikke, burgere og smøger.

Der er mange penge i varemærker, og de store firmaer kæmper solide markedsføringskampe for at gøre størst muligt indtryk på forbrugerne.

I denne disciplin gør it-selskaberne det godt, rigtig godt.

Traditionelt har firmaer som Coca Cola ligget helt i top, men it-mastodonter som Google har forvist læskedrikproducenten fra den position.

Det er analysehuset Millward Brown Optimor, der i samarbejde med The Financial Times, Bloomberg og Datamonitor, som for femte år i træk har udarbejdet en liste over de 100 stærkeste mærkevarer i verden, i en undersøgelse kaldet Brandz.

I undersøgelsen vurderes det, at Googles brand-værdi beløber sig til ikke mindre end 115 milliarder dollar, svarende til godt 700 milliarder danske kroner.

På de næste plader er det ligeledes it-firmaer, der gør sig godt i forbrugernes bevidsthed. På andenpladsen kommer IBM med en såkaldt brand value på 500 milliarder kroner, efterfulgt af Apple og Microsoft.

Cola, junk food og smøger

Først herefter dukker tørstslukkeren Coca Cola op, efterfulgt af burger-fabrikken McDonalds og cigaretproducenten Marlboro.

Teleselskabet China Mobile, LG og Vodafone lukker top 10.

Ingen danske firmaer har sneget sig ind blandt verdens mest eksklusive varemærker.

Hele listen ligger frit tilgængelig på Millward Browns webside (PDF).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere