Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2016 - 20:32 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Interne beskeder og guides

Er det korrekt at interne beskeder mellem brugere ikke er muligt længere?
Og hvad med de guides som brugerne har lavet. Hvor er de henne?
Avatar billede Slater Ekspert
28. maj 2016 - 20:38 #1
Hvis du klikker på linket i den gule boks øverst med "se hvad vi har lavet om", så står der:

"Det gamle post-system er pt. sat på standby. Vi ved at mange brugere anvender det i dag, men det har desværre været en af de funktioner vi har været nødt til at vente med til efter lanceringen."

Guides ved jeg ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2016 - 20:44 #2
Tak slater. Troede kun at post system gjaldt at vi ikke får mails om spørgsmål. Men du har sikkert ret at begge dele hænger sammen.
Jeg synes det er synd hvis guides ikke kommer tilbage.
Det var et godt opslagsværk til at finde løsninger i. Håber der kommer et svar om hvad der skal ske på det punkt.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. maj 2016 - 20:44 #3
Beskeder er pt. ikke med. Men de kommer (og de er gemt).

Læs evt. også her: http://www.computerworld.dk/eksperten/det-nye-eksperten

Guider har vi besluttet at nedlægge efter at have kigget nærmere på hvad der er kommet ind det sidste år.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2016 - 20:49 #4
Ok Tak Lars :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2016 - 20:50 #5
Jeg lukker den her.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
28. maj 2016 - 21:09 #6
[quote]
Guider har vi besluttet at nedlægge efter at have kigget nærmere på hvad der er kommet ind det sidste år.
[/quote]
det er korrekt der ligger en del bras og nogle (specielt nye brugere) har misforstået begrabet guide, men der ligger også en hel del der er relevant, det ville være synd at smide det gode arbejde ud med badevandet.

man kunne kigge på de guides der har fået mindre end 3 stjerner og slette alle disse.
Avatar billede htx98i17 Professor
28. maj 2016 - 22:11 #7
Jeg brugte flere af guidesene med jævne mellemrum.
Kan vi ikke få dem tilbage i en eller anden form?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. maj 2016 - 23:44 #8
Jeg er enig i #6. Der burde have været kigget dem igennem og slettet det der ikke kunne bruges. En bruger som arnev med over 1 million point har lavet et kæmpe arbejde inde på sit felt med guides. Andre superbruger har også bidraget. Synd at det bare kasseres :-(
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. maj 2016 - 00:46 #9
Vi ser på det. Vi overvejer at gøre det tilgængelige som PDF. På den nåde kan man have dem lige ved hånden derhjemme.
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2016 - 17:58 #10
Jeg er enig i, at guides kan være nyttige, og finder derfor også at det vil være udmærket at beholde dem.
Men jeg ikke enig i, at man kan sortere efter 3 stjerner. Man kan vel, ud fra indholdet vurdere, om guiden har relevans for brugerne.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
29. maj 2016 - 19:46 #11
#9

Vi ser på det. Vi overvejer at gøre det tilgængelige som PDF. På den nåde kan man have dem lige ved hånden derhjemme.

det er en mulighed, men det vil så være slut med at skrive flere guides. (ikke at der har været mange brugbare guides de sidste år)
jeg tror i igennem tiderne har tabt mange til http://www.udvikleren.dk/ og http://stackoverflow.com/ i programmerings kategorierne

på udvikleren.dk skal guides (de kalder det en artikel) igennem en godkendelse af andre brugere før de kommer op
ref http://www.udvikleren.dk/artikler/indsendte/  (linket kræver man er logget ind)

Artikler der afventer godkendelse
Du kan være med til at bestemme om en artikel skal godkendes her på Udvikleren.dk. Læs artiklen igennem, og hvis du mener at den bør godkendes skal du stemme "Ja". Er der ting som du mener at forfatteren skal rette, bør du stemme "Nej" og samtidig skrive i en kommentar hvad du mener der bør rettes. Når en artikel når et vist antal stemmer, enten plus eller minus, vil den blive henholdsvis godkendt eller afvist.

det kunne være en ide, hvis i senere vil genoptage, at der skal kunne skrives guides

på udvikleren bliver der heller ikke skrevet nye guides, men de gamle er stadig tilgængelig. se nederst på forsiden, eller under de enkelte tags, eks http://www.udvikleren.dk/tags/php/ spørgsmåi og artikler omhandlende php

#10

Men jeg ikke enig i, at man kan sortere efter 3 stjerner. Man kan vel, ud fra indholdet vurdere, om guiden har relevans for brugerne.

stjernerne er jo netop brugernes vurdering af indholdet. (0-5 stjerner såhvidt jeg husker), det er så alt der stadig er relevant, men et sted at starte
hvis (co)admin skulle alle guides igennem, får at se hvad der er brugbart, ser vi aldrig de guides igen, eller de ligger hele "lortet" op igen uden at sortere.

om snittet skal ligger ved 2.5 eller 3 ved jeg ikke, men ikke lavere. Målet må være at beholde det der er brugbart, og kassere resten.
Avatar billede htx98i17 Professor
29. maj 2016 - 20:12 #12
Men en guide kan jo godt være brugbar, men ikke så relevant for så mange. Det kunne være en niche.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
29. maj 2016 - 20:33 #13
#12
så har den vel også fået det antal stjerner den er berettiget til. da det er et gennemsnit, guiden har fået

er det en niche eller teknisk guide er det nødvendigt at skrive forudsætninger.

noget ala:
det forudsættes du har kendskab til:
...
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2016 - 20:44 #14
Nu ved jeg ikke, hvor mange ja stemmer der skal til for at en guide får en stjerne, men jeg tror ikke, at alle som finder guiden relevant, afgiver sin stemme.
Sammenlign med "Synes godt om -tommelfingeren" Den har nu fået ny placering, og vil så muligvis blive brugt mere; men i den tidligere udgave kunne man se spørgsmål efter spørgsmål med gode svar, uden at "Likes" blev brugt.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
29. maj 2016 - 21:23 #15
>Nu ved jeg ikke, hvor mange ja stemmer der skal til for at en guide får en stjerne,
man angav stjerner direkte.

>men jeg tror ikke, at alle som finder guiden relevant, afgiver sin stemme.
sikkert ikke, men så trækker de heller ikke gennemsnittet op/ned.

på udvikleren har man forskellig stemme vægte, så en bruger med får karma, vejer ikke lige så tungt som en med mange karma, når man afgiver stemme på indlæg artikler
ref http://www.udvikleren.dk/om/karma/

Når man fx skriver en artikel eller et forum indlæg, kan andre brugere stemme det enten op eller ned. Ud fra den stemme får (eller mister!) man et antal Karma, der svarer til hvor stor en mængde Karma den stemmende bruger har. Brugere med meget Karma stemmer altså med større kraft end brugere med knap så meget Karma.
....
For at stemme negativt på fx en artikel eller et forum indlæg skal du have have en positiv karma på mindst 50.

>Sammenlign med "Synes godt om -tommelfingeren" Den har nu fået ny placering, og vil så muligvis blive brugt mere; men i den tidligere udgave kunne man se spørgsmål efter spørgsmål med gode svar, uden at "Likes" blev brugt.<
jeg har kun set det brugt meget får gange
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. maj 2016 - 21:33 #16
Jeg kan sige at guides ikke pt. indgår i vores planer.

Til gengæld ser vi på om vi kan gøre de gode guides tilgængelige via f.eks. PDF-download.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2016 - 21:34 #17
Mange "arikler" postet de senere år har været jammerligt tynde.

Men der er dog også en del gode.

At lave et cutoff ved et bestemt antal stjerner er naturligvis nemt. Men det er ikke min erfaring at bedømmelserne og kvalitet altid matcher.

Der er for få som vurderer - og specielt er der for få som faktisk ved noget om området der vurderer - og dem der læser en artikel fordi de skal have løst et problem er som oftest ikke ekspert indenfor området - og vurdering bliver tit en vurdering af om de fik løst deres problem eller ej, hvilket ikke nødvendigvis afspejler artiklens kvalitet (det er nemlig meget muligt at artiklen sket ikke var relevant for deres problem).

Hvis man skulle have en vurdering af alle gamle artikler, så vil jeg foreslå at man kun kigger på vurderinger fra folk som har besvaret mere end N spørgsmål indenfor kategorien (og spørgsmål man selv har oprettet tæller ikke). Eventuelt bede om nye vurderinger af dem som har få vurderinger.

Eller man kan droppe dem helt. Der er masser af muligheder for at publicere den slags idag.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
29. maj 2016 - 21:57 #18
>Til gengæld ser vi på om vi kan gøre de gode guides tilgængelige via f.eks. PDF-download.
hvordan vurderes hvilke guides der er gode ??

læsser i alle igennem ?? (god fornejelse), derfor et cutoff.

man kunne også kigge på de brugere der har lavet de guides, (har de et vist fagligt niveau)
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2016 - 22:05 #19
Enig med #17
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2016 - 16:12 #20
Det var meget nemt før i tiden at holde øje med de guides der kom ind, da de lå i højre side synligt. Jeg åbnede alle guides for at se hvad de indeholdt. Også selvom de var fejlplaceret.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2016 - 16:45 #21
Hvor langt er i nået i at få implementeret interne beskeder?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2016 - 17:10 #22
@21

Tillykke mr. ekspert

:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2016 - 17:24 #23
Tak Arne :-)
Avatar billede Dan Nim Seniormester
21. september 2016 - 17:25 #24
#21 Den ér på todo-listen og ikke glemt, men hvornår præcist vi bliver færdig, kan jeg desværre ikke sige pt.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2016 - 17:27 #25
Med hensyn til artikler, saa er jeg igang med at oversaette alle mine til engelsk og smide paa eget web site:

http://www.vajhoej.dk/arne/articles.html
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2016 - 18:07 #26
Ok Dan.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2016 - 20:00 #27
@Dan

Hvad med en liste over dem som har opnaaet ekspert niveau et eller andet sted oppe i menuerne?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2016 - 22:44 #28
#25 synes om :-)
Avatar billede Dan Nim Seniormester
26. september 2016 - 15:35 #29
Hej Alle,

Så er beskeder tilbage :o)

Skulle i støde på fejl, må i gerne lave en ny tråd i http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/om-eksperten/hjaelp-og-fejl

#27 - Ide modtaget, men tør ikke love vi gør noget ved den.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2016 - 15:38 #30
Og jeg kan se at I faktisk har bevaret gamle beskeder. Nice.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2016 - 16:37 #31
Tak Dan :-)
Avatar billede Dan Nim Seniormester
13. oktober 2016 - 09:33 #32
Hej Alle,

Så er guides tilbage - Denne gang som PDF format. Vi har lavet en smule sortering i dem som kom med (rating > 0 og mindst 2 der har givet rating).

De kan findes på http://www.computerworld.dk/eksperten/guider - Og via linket i top menu'en herover.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
13. oktober 2016 - 10:40 #33
#32
nu er guides tilbage, hvilke er rart !!
men kunne man ikke gøre det muligt at sorterer på guide navn, pt. sorteres den efter stjerner.

altså klik på overskriften for at vælge sortering
VURDERING    GUIDE

jeg kan ofte huske hvad guiden hedder og ikke hvor mange stjerner den har, og så skal jeg kigge hele listen igennem, for at finde den, til jeg har opdateret mine link
Avatar billede Dan Nim Seniormester
13. oktober 2016 - 12:10 #34
#33 Det bliver desværre ikke en mulighed. Det bedste råd er at benytte søgefunktionen i din browser, hvis du ved hvad (noget af) guiden hedder