Avatar billede BlåAbe Juniormester
26. januar 2024 - 11:00 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Jeg vil gerne ændre min case til min PC men ved næsten ikke noget om PC

Hej! Jeg har købt en brugt computer på DBA som virker rigtigt godt men jeg kan ikke lide hvordan casen ser ud, så jeg er på udkig efter en ny en som kan få mit gaming set-up til at se mere "clean"

jeg har kigget på casen
NZXT H series H9 Flow - Mid tower - ATX
som jeg er en stor fane af æstetisk.

Mine specs er følgende:
RTX 3070
AMD Ryzen 5 5600X
AORUS B5550M ELITE
Cpu Køler: ARTIC Freezer 34 DUO
Strøm forsyning er: CORSAIR TX650M
DDR4 2x16GB 3200MHZ

Er der nogle ting jeg skal være opmærsom på (er det en god case kan den have alle delene inden i sig uden nogle problemer?
Er det mugeligt for mig selv at skifte delene hen til den nye case eller skal jeg gå ned i en butik og betale dem for det? (hvor svært er sådan noget, er igang med at kigge på youtube hvordan man bygger en PC, men spørger også her inde for lidt mere information om hvor svært det evt. kan være)

Alt information som i  føler kan være godt for mig at få af vide er mere end velkommen! jeg prøver at forstå den store computer verden lidt efter lidt!

Hav en god dag:D
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. januar 2024 - 11:07 #1
Hmm... Du KAN godt selv gøre det, men du BØR nok have en erfaren med ved siden af til vejlede og sørge for at der ikke er noget, der dør undervejs i byggeriet.

Der er en hel del komponenter i sådan en, der kan være ret følsomme overfor f.eks. statisk elektricitet, men bestemt også uvidenhed og almindelig uheld.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. januar 2024 - 13:32 #2
Et godt råd herfra: sørg for at kabinettet er stort nok, ikke bare nu, men også ifm. en eventuel udskiftning af delene (bundkort, grafikkort, cpu-køler) til nogle fysisk større komponenter.
Avatar billede BlåAbe Juniormester
26. januar 2024 - 18:46 #3
Kan jeg evt. bruge den her youtube guide til hvordan man bygger en pc fra bunden til at vide hvor henne jeg skal placere de forskellige ting samt hvor ledningerne skal hen? syntes den rammer det hele godt nok til at man godt kan (jeres mening ville være god)

https://www.youtube.com/watch?v=PXaLc9AYIcg&t=825s
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. januar 2024 - 11:10 #4
Nu magter jeg ikke at skimme en video på 1 time, men generelt er der ting som statisk elektricitet, du SKAL være meget påpasselig med, og helt basale ting som hvordan tingene "mærkes" når de indsættes i div, stik, sokler og slots; det kan du ikke se på nogen video.

Kommer du i tvivl om noget, kan du måske være heldig at gætte dig til den rigtige vej videre, men lige så sandsynligt vælge en forkert/skadelig løsning.

Derfor (igen!): Få nu hjælp til det fra en der har gjort det før, så kan du altid selv kaste dig ud i det på egen hånd næste gang.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. januar 2024 - 11:55 #5
Der er mange kabler i et pc kabinet og det kan godt virke uoverskueligt, men der er dog også i mange tilfælde tænkt på dette fra producenternes side; f.eks. er alle strømkabler fra PSU´en (strømforsyningen) monteret med stik der kun kan sidde på én måde (idiotsikrede - misforstå mig ikke). Det samme gælder kabler til HDD/SSD og SATA kabler også disse kan kun monteres på én måde.
Men husk én meget vigtig ting: forsigtighed - og brug aldrig vold hvis det ikke lige er til at montere.