Avatar billede lurup Ekspert
14. januar 2017 - 13:11 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Bærbar der bliver varm

Jeg har en HP Pavilion G7 som har nogle år på bagen .
Blæseren køre meget på den da den er varm.
Hvad kan der gøres ved det ???
Den virker meget fint efter ny installation af win 10
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2017 - 13:18 #1
rens blæseren med en tandbørste. den er nok fyldt med støv.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2017 - 14:08 #2
Ja men den skal desværre splittes ad til atomer for at gøre det :-(
https://www.youtube.com/watch?v=UaH4GLDHgms
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2017 - 14:28 #3
Har man ikke mod på dette kan man prøve følgende:
Man skal bruge følgende.
Trykluft på dåse
En støvsuger man sætter til minimum sug.
I bunden af computer er indsugning til blæser, og her skal mundstykke til støvsuger sættes.
Jeg vil anbefale at fiksere vingen til blæseren der ellers vil drøne rundt. Jeg har med held brugt en papirclips der blev bukket til formålet.
Samtidigt med man suger i bunden, puster man med trykluft der hvor blæseren normalt puster ud. Man kan hvis støvet ikke er klistret få det ud. Er det en pc hvor man ryger kan det dog blive sværere da det sidder mere fast.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2017 - 14:45 #4
HP har en tradition for at blive varm. De skulle være beregnet til lokaler med aircondition ( kontorlokaler ). Desværre er de ret kompliceret.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2017 - 15:06 #5
#4 Ja det er de. Vi købte selv en HP DV6 til vores yngste da han skulle på efterskole, og jeg har renset den et par gange på den måde jeg beskriver.
Temperatur faldt fra ca 80 grader til 65 efter jeg fik den renset, og det kunne sagtens høres på blæser aktiviteten :-). Men som sagt før så er det sværere hvis der er blandet nikotin klister i støvet.
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2017 - 15:23 #6
#3 Det var også det som faldt mig ind da jeg læste spørgsmålet, og det glæder mig at du af erfaring ved at det virker.

@lurup Lad endelig være med at skille den PC så totalt. Du får den sandsynligvis aldrig selv samlet den igen.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. januar 2017 - 16:59 #7
4 år gammel HP Pavillion DV7 fra et rygerhjem og med hunde.. Det kan ikke støvsuges ud.. Det krævede en adskillelse. ( Et ægte lorte job på en HP )

Men det hjalp gevaldigt på varmen ;)
http://i.imgur.com/Nl8FOfe.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2017 - 19:14 #8
#7 Nej hvis det ser sådan ud er der kun den "hårde" metode tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2017 - 09:57 #9
@lurup Lad endelig være med at skille den PC så totalt. Du får den sandsynligvis aldrig selv samlet den igen.

Enig, overlad det til en professionel. Det koster desværre en del. Men hvis du "lurup" alligevel kaster dig ud i det, - så tage billeder undervejs, så du kan se hvor de forskellige dele skal sidde.
Avatar billede Mikael Ekspert
15. januar 2017 - 10:02 #10
Ja eller som jeg gjorde.. Fandt en erfaren pensionist der gjorde det for 200 kr SORT ;)

Eller med lidt held.. Find en god You Tube anvisning.. De findes . ;)
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2017 - 11:24 #11
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2017 - 11:31 #12
#10 og #11 Godt man kan hjælpe hinanden på en eller anden måde uden at blive "flået" :-)
Avatar billede BPA Seniormester
15. januar 2017 - 22:00 #13
Jeg har en HP Pavilion DV8 på bordet der har været udlånt et par år.
Fejl 1: Blæser kører med fuld styrke og larmer ulideligt.
Fejl 2: Er ualmindeligt langsom.

Jeg kender ikke din G7, men da det er er en Pavilion er der nok nogle ligheder.

Jeg fandt frem til en løsning med min.
Først skal du som alle andre anbefaler - Rense for støv.
I Bios fandt jeg i  "System configuration" et punkt du skal kontrollere hvis det eksisterer i din - " Fan "  always on. - Den skal disables.

Derefter skal du i kontrolpanelet og vælge " Vælge en strømstyringsplan"
Der er nogle muligheder i min dv8.
WOUTemp (anbefales af HP )
Høj ydeevne
Som skjulte:
Anbefales af HP
Strømbesparelse
Den ændring i bios, og at vælge WOUTemp Strømstyringsplan
løste begge mine problemer.

Pavilion er en noget mystisk maskine hvor dens hastighed vs temperatur er reguleret. Det er ikke lige til at se hvordan.
Du kan søge på Pavilion på YouTube - Der er en masse at kigge på.
Lidt hjælp til at se på temperaturen af din processor og andet godt, finder du ved at free downloade og køre "CPUID HW monitor Pro".
Avatar billede lurup Ekspert
15. januar 2017 - 22:53 #14
1000 tak for alle svar....
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. januar 2017 - 14:33 #15
Mht. temperaturen på processoren, er programmet Speccy også rigtig godt. Dette program har jeg installeret på både min stationære- og min bærbare pc. Det giver oplysninger om mange ting i pc´en.

https://www.piriform.com/speccy
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2017 - 18:23 #16
Har du fundet en løsning lurup?