Avatar billede busschou Praktikant
06. september 2005 - 16:06 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvad er og hvor kan jeg læse om gyldig billede legitimation

Jeg er ved at blive sindsyg (nogen vil sikkert sige at jeg er det allerede ;o)

Men anyway
Hvis man går på postkontoret og henter en pakke beder de om billede id
Hvis man ikke har kørekort eller pas så henviser de til at man kan gå i banken for at få sig et billede id
I bankens officielle regler for udstedelse heraf står at man skal medbringe gyldig billede id for at få udstedt et gyldigt billede id
Ergo skal man have et pas
Hos politiets officielle regler for førstegangs udstedelse af pas står der at for at få udstedt et pas skal man medbringe et gyldigt billede id
----
Jeg har synes jeg har søgt nettet tørt for at finde noget officielt om hvad der egentlig kræves af gyldigt billede id
Umiddelbart kender jeg kun til pas, kørekort og de nye bank kort
Men findes der andre?
Findes der gratis billede id nogen steder?
Findes der information om reglerne nogen steder?
----
Jeg skulle købe en ny telefon idag og ja han bad også om billede id, hvorefter jeg spurgte hvad jeg skulle gøre, han foreslog banken hvorefter jeg kunne fortælle ham at banken krævede et pas og politiet krævede et billede id, og det er jo ligesom umuligt...

Er man som normal borger nød til at anerkende at man er unormal og gammeldags fordi man ikke har kørekort eller pas? og hvis man har det så ikke har det på sig altid?
Jeg har da sygesikringsbevis, studiekort, div kreditkorts, buskort, ja selv mit oprindelige personnummer bevis og dåbsattest
De var engang gode nok
Jeg synes bare det er absurd hvis man ikke kan slippe for at betale for et billede id i disse tider
----
Hvis ingen har en løsning, kender nogen så et sted man kan købe en ny mobil uden at have billede id ?
Avatar billede lonepeter Novice
06. september 2005 - 16:12 #1
Da vi fornyeligt fik lavet et pas til vores søn på 1½ år, der i sagens natur hverken har kørekort eller ligende, bestod billed-id´en i at vi medbragte, sønnen, et billede og hans dåbsattest.

Det samme kan man vel gøre hvis man skal have udstedt et bank id kort kunne man jo formode...
Avatar billede kalp Novice
06. september 2005 - 16:15 #2
enig... for at få et pas er det nok, men sygesikringsbevis, dåbsattest og et nyt gyldigt billede.. altså hvor man kan se begge ører osv.

ps. hvis du skal købe en mobiltelefon kontant uden abbonnement så skal du ikke vise gyldigt billede id.
Avatar billede cpufan Juniormester
06. september 2005 - 16:16 #3
ja - giver lonepeter ret, hos politiet er en dåbsattest (den originale) nok til at få udstedet 1.gangspas.
kender de dig i din bank, kan du få udstedt billed-id uden at skulle identificere dig med andet.
Avatar billede busschou Praktikant
06. september 2005 - 16:16 #4
Ja men kan det virkelig passe at man skal bruge penge på at få et billede id?
Et sygesikringsbevis er da helt personligt, hvorfor er det så ikke godt nok?
Og ved nogen om der kommer billede på sygesikrings beviset?

Jeg savner et sted på nettet hvor man kan læse om billedeid
Det hedder sig i daglig tale at pas, kørekort og førhen dankort var gyldig
Men hvorfor?
Der må være nogle officielle regler et sted for hvad der er gyldigt
Fx vil jeg gætte på at en politibetjents skilt også er gyldigt
Der må findes en regel samling :o)
Avatar billede busschou Praktikant
06. september 2005 - 16:17 #5
hypotetisk set, hvad så hvis man ikke er døbt og derfor ikke har en dåbsattest
Avatar billede kalp Novice
06. september 2005 - 16:18 #6
jeg er ikke døbt.. men så har man en fødselsattest.. og personnummer bevis.
Avatar billede kalp Novice
06. september 2005 - 16:19 #7
og jeg har et pas:o)
Avatar billede cpufan Juniormester
06. september 2005 - 16:20 #8
så har du en navneattest
Avatar billede busschou Praktikant
06. september 2005 - 16:20 #9
ok jeg regnede nu også med at det kunne lade sig gøre men synes bare det er plat, altså princippet.
For hvis en fødselsattest og personnummerbevis er nok til et pas og et pas er nok til en telefon, så siger min logik mig at jeg burde kunne spare passet og nøjes med de to første - men alt er vel ikke lige så logisk
Avatar billede busschou Praktikant
06. september 2005 - 16:22 #10
Men nogen som ved hvor man kan læse om hvad der er gyldig billede legitimation fra officiel lovmæssig side?

Hvis jeg en dag skulle åbne en biks af en slags som skulle se id så ville det jo være rart at vide om jeg skulle afvise en politimand fordi han kun havde sit badge og ikke kørekort eller pas med ;o)
Altså synes da der logisk set må findes en regelsamling et sted?
Avatar billede cpufan Juniormester
06. september 2005 - 16:29 #11
politiets gyldige id, er ikke længere deres blikklump, men faktisk et billede-id
Avatar billede busschou Praktikant
06. september 2005 - 16:32 #12
hehe det ved jeg godt, kan huske en kampagne engang, men jeg kan ikke længere huske hvordan de ser ud
Min pointe er blot at der må ski da findes en liste et sted over godkendte billede legitimationer?
Hvem bestemmer officielt hvad som er godkendt, komunen, staten ?
Jeg kan bare ikke rigtig google mig frem til det
Avatar billede cpufan Juniormester
06. september 2005 - 16:34 #13
http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,559886&_dad=portal&_schema=PORTAL

måske - har lidt probs med at åbne den
Avatar billede busschou Praktikant
06. september 2005 - 16:59 #14
ja der står lidt om ung id kort, jeg er ikke så ung 27år så lidt ung endnu håber jeg omend ikke så ung ;o)

Hvis nogen kræver gyldig legitimation, så er det vel for at de kan stille vedkommende til ansvar overfor en given handling
Derfor må man formode at der er en vis sikkerhed omkring udstedelsen af disse legitimations kort og derfor må man igen formode at der må findes en myndighed som har lavet et regelsæt omkring gyldig billede legitimation til såvel unge som voksne

Jeg lader spørgsmålet stå åbent et stykke tid og hvis ingen ved det så kontakter jeg politiet for så må de vel om ikke andet vide hvem der ved det

ps: igen en smule hypotetisk set, hvordan får man et pas hvis man har mistet sin fødsels-/dåbs-attest og personnummer bevis...det kunne jo ske ens hjem engang brændte ned
Avatar billede cpufan Juniormester
06. september 2005 - 17:06 #15
Der står faktisk ikke at man SKAL være ung.

"Billed-id hos kommunen

Har man ikke et kort, der kan bruges, kan man købe legitimationskort hos kommunen. I de fleste kommuner er prisen 150 kr. (2005). Som med pas skal man aflevere et lille og vellignende foto, og man skal have sin originale dåbsattest, fødselsattest eller navneattest med. Et pas kan også bruges."

hvis man har mistet alle sine papirer, er det meget omstændigt at få dem igen. man plejer så at starte på kirkekontoret, hvor man får sin fødsels-/dåbsattest, hvordan det lige foregår når man ikke kan idenficere sig, er jeg ikke helt sikker på, men det er vel noget med at 2 eller flere personer med id'en iorden skal sige god for den man er. samme tur på kommunekontoret hvor man kan få udstedet et nyt person-nummer-bevis, der kan man vel nøjes med at komme med en masse oplysninger, f.eks. cpr.nr. bopæl etc.
Avatar billede busschou Praktikant
07. september 2005 - 13:56 #16
cpufan >> skrev en mail til danmark.dk og spurgte ad men de henviste til justits ministeriet, så nu har jeg skrevet til justitsministeriet for at se om ikke de har et fornuftigt svar :o) - men hvem ved ;o)
Avatar billede cpufan Juniormester
07. september 2005 - 13:59 #17
du er sgu da ihærdig, ;-)
Avatar billede busschou Praktikant
07. september 2005 - 14:01 #18
hæhæ, i virkeligheden er det ikke noget som gør det store, jeg overlever jo nok og har da fundet mit gamle pas frem
Men det irriterer mig bare at jeg ikke kan finde nogen regler omkring det
Og så er JM vel til for det samme :o)
Bliver sjovt at se hvad de svarer
Avatar billede busschou Praktikant
23. november 2005 - 17:18 #19
og svaret fra justits ministeriet som er kommet 2,5 måned efter min hendvendelse er:
Justitsministeriet skal herved vende tilbage til Deres henvendelse af 7. september 2005 om billedlegitimation.

Justitsministeriet bekendt findes der ikke generelle regler vedrørende offentligt anerkendte typer billedlegitimation
så længere er den vel ikke :o/
Avatar billede cpufan Juniormester
23. november 2005 - 17:30 #20
prøv indenrigsministeriet :D