Avatar billede botoenning Nybegynder
04. februar 2014 - 11:05 Der er 12 kommentarer

Excel spørgsmål (Workdays formel)

Hej alle,

Jeg har i længere tid læst med her på Eksperten for at finde svar på en masse interessante ting. Tak for det.

Det er nu tid til mit første spørgsmål, som bør være ret lige til. Det er det dog ikke for mig!

Ifm. vores månedslut på arbejdet, skal jeg anvende "workday" formlen til at vise antal arbejdsdage man har. Spørgsmålet er derfor følgende:

Jeg skriver i A1 = 2
Jeg skriver i B1 = 01-04-2014
Jeg skriver i C1 = =WORKDAY(B1;A1)

C1 skriver så nu 03-04-2014 i stedet for 02-04-2014???? Kan i være behjælpelige? :)

Vh
Bo
Avatar billede supertekst Ekspert
04. februar 2014 - 11:20 #1
Prøv at skriv 1 i A1 i stedet
04. februar 2014 - 11:21 #2
Synes ikke dine informationer giver mening!

For at beregne ANTAL.ARBEJDSDAGE skal du bruge en startdato, en slutdato og en liste over helligdage.
Avatar billede supertekst Ekspert
04. februar 2014 - 11:23 #3
ARBEJDSDAG(startdato;dage; feriedage)

Vigtigt!  Datoer skal indtastes ved hjælp af funktionen DATO eller som resultater af andre formler eller funktioner. Brug f.eks. DATO(2008;5;23) for den 23. maj 2008. Der kan opstå problemer, hvis datoerne indtastes som tekst.

Startdato  er en dato, der repræsenterer startdatoen.

Dage  er et antal ikke-weekender og ikke-feriedage før eller efter startdato. En positiv værdi for dage giver en kommende dato, en negativ værdi giver en forløben dato.

Feriedage  er en valgfri liste med en eller flere datoer, der skal udelades fra beregningen, herunder feriedage og helligdage. Listen kan være enten et celleområde, der indeholder datoerne, eller en matrixkonstant (matrix: Bruges til at bygge en enkelt formel, der giver flere resultater eller arbejder ud fra en gruppe af argumenter, der er arrangeret i rækker og kolonner. Et matrixområde er fælles om en formel. En matrixkonstant er en gruppe af konstanter, der bruges som et argument.) for de serienumre, der repræsenterer datoerne.
04. februar 2014 - 12:11 #4
Beklager min forvirring omkring oversættelsen af WORKDAY()-funktionen.

WORKDAY() = ARBEJDSDAG()
som korrekt beskrevet herover af supertekst.

NETWORKDAYS() = ANTAL.ARBEJDSDAGE()

Du skriver ikke hvad dit problem er. Hvad vises i cellen, når du indtaster formlen som beskrevet i spørgsmålet?

Har du husket at formatere cellen som Dato?
Avatar billede botoenning Nybegynder
04. februar 2014 - 12:22 #5
Tak for svar!

Mit problem er, at den i eksempelvis april måned skriver en dag ekstra på. Cellen er formateret som dato, så det er ikke probemet :)

A1=2
B1=01-04-2014
C1="=WORKDAY(B1;A1)" - Den celle kommer så med resultatet 03-04-2014, men normalt er den anden arbejdsdag 02-04-2014? Det lader derfor til at være en excelfejl?
Avatar billede supertekst Ekspert
04. februar 2014 - 12:57 #6
B1 = Startdato
A1 = antal dage, der tillægges startdato - ikke den 2.
04. februar 2014 - 13:08 #7
ARBEJDSDAG() returnerer datoen for den arbejdsdag, der ligger et antal arbejdsdage før/efter startdatoen.

2 arbejdsdage efter den 1. april er den 3. april.

Bemærk at funktionen ikke beregner den 2. arbejdsdag i april.

Måske skal du overveje anvendelse af ANTAL.ARBEJDSDAGE() i stedet. - engelsk: NETWORKDAYS().
Avatar billede botoenning Nybegynder
04. februar 2014 - 18:11 #8
@Erikjuul

Hvis du tager samme formel bare med marts måned, så beregner den arbejdsdagene korrekt? Vildt mystisk.

Må prøve at kigge på den anden formel du skriver.
Avatar billede jens48 Ekspert
04. februar 2014 - 20:01 #9
Er det ikke bare fordi du ikke har været opmærksom på at d. 1. og 2. marts er weekend, så 1. marts plus 2 arbejdsdage bliver 4. marts og 1. april plus 2 arbejdsdage bliver 3. april
Avatar billede botoenning Nybegynder
04. februar 2014 - 20:48 #10
2 workday i marts er 4. marts
2 workday i april er 2. april

Hvis brugen af formlen giver det ikke det samme?
Avatar billede jens48 Ekspert
04. februar 2014 - 21:08 #11
Din formel lægger 2 arbejdsdage til den aktuelle dato. Og 2 arbejdsdage efter 1. april er d. 3. april. Hvis du ikke kan acceptere det, må du lægge de 2 dage til hhv. 28/2 og d. 31/3. Det giver så d. 4. marts og d. 2. april
05. februar 2014 - 09:18 #12
Hvis det du ønsker at beregne er den x.'te arbejdsdag i en måned, kan du bruge denne formel:
=ARBEJDSDAG(A2-1;A1)

Der er ikke spor mystik over den måde ARBEJDSDAG() fungerer på. Du har bare nogle andre ønsker til beregningen end det som d
funktionene helt korrket leverer.
Som nævnt nogle gange beregner ARBEJDSDAG() en arbejdsdag frem eller tilbage i tiden. Er startdagen en arbejdsdag tæller den med som den første, er startdagen en lørdag/søndag tæller den ikke med.