1 / 8
(Foto: Dan Jensen)
Den voldsomt stigende digitalisering øger behovet for nye typer topchefer i mange virksomheder.
Det er helt nye typer topstillinger med helt nye ansvarsområder.
Klik videre og se nogle af de nye topstillinger, som du måske snart vil se i din egen virksomhed.
2 / 8
(Foto: Steve Woods)
Mange virksomheder har en marketing-chef, der fokuserer på traditionel marketing, salg og branding.
Men i den nye digitale verden ændrer CMO'ens rolle sig ganske markant.
Analysehuset Gartner mener eksempelvis, at marketing-direktøren om få år mange steder vil have højere teknologi-budget end CIO'en.
Den nye, digitale marketing-chef er nødt til at have massivt teknologisk indsigt og styr på ting som indholds-optimering, sociale medier, data-analyse, søgning og SEO og mange andre internet-baserede ting, der er tilsammen er afgørende for virksomhedens branding og marketing.
3 / 8
Mange har i årevis handlet på nettet, men området er stadig under udvikling og i vækst.
Med de senere års mobility-eksplosion ser mange virksomheder behov for nye, gnidningsfrie og nemme betalings-systemer, som kan anvendes til at håndtere mange forskellige salgs-kanaler på kryds og tværs.
Her kommer handels-direktøren - CCO'en - ind i billedet som ansvarlig for at bygge bro mellem eksempelvis forskellige afdelinger med forskellige salgs-kanaler, fakturerings-systemer, salgs-traditioner og så videre, ligesom han skal sørge for at udnytte sin viden om kundernes indkøbsvaner - fra research over indkøb og reviews på de sociale medier - til at forbedre og udvikle salgskanalerne.
4 / 8
Menneske-direktøren er en slags videreudvikling af de nuværende HR-direktører, som findes i mange større virksomheder.
CPO'en skal udvikle og udnytte medarbejdernes kompetencer bedst muligt -både for at optimere ressourcerne og for at holde fast på de vigtige medarbejdere i de vidensbaserede virksomheder, hvor netop medarbejdernes kompetencer er de vigtigste aktiver.
Her handler det ikke (alene) om medarbejdertilfredshed, men om at koble kompetence-udvikling sammen med virksomhedens overordnede strategi og her investere i udviklingen af talent og engagement.
5 / 8
Data er i stadig stigende omfang et aktiv for forretningen, som den med de stedse mere og mere avancerede analyseværktøjer kan udnytte til at forbedre, trimme og forbedre både salg og kunde-oplevelse.
Data-direktørens opgave er at formulere en strategi for data-udnyttelsen:
Hvad skal virksomheden lægge strategisk vægt på? Hvor skaber de mange data nye forretnings-muligheder?
Hvordan kan man ændre forretningen på baggrund af den viden, som de mange data genererer?
6 / 8
Vi har tidligere skrevet om den nye jobfunktion som Chief Digital Officer: Læg mærke til manden med denne titel: CDO'en kommer.
Her handler det om at stå i spidsen for den transformation, som mange virksomheder i disse år gennemgår mod at blive digitale virksomheder.
Den digitale direktør skal sikre, at virksomhedens digitale indhold udnyttes bedst muligt til at understøtte selskabets forretningsmål og til at komme tæt på kunderne, øge salget og dermed omsætningen.
Det kan eksempelvis være målrettede annoncer, produkt-kataloger, white papers, indhold til sociale medier, brugsanvisninger, vejledninger og meget andet.
Analysehuset Gartner vurderer, at op mod hver fjerde virksomhed om ganske få år vil have ansat en person, der har ansvar og opgaver som digital direktør.
7 / 8
(Foto: Dan Jensen)
Virksomheder har med de avancerede data-analyse-værktøjer i dag for at målrette udviklingen af nye produkter ganske præcist til kundernes fremtidige behov, hvis de kan læse markedsudviklingen rigtigt.
Her kommer produkt-direktøren ind i billedet som manden, der har ansvaret for udviklingen af nye produkter - lige fra analyserne over prototyper og til salg og eksekvering af selskabets marketing-strategier - sikkert i tæt samarbejde med selskabets CMO (se tidligere).
Mange virksomheder har i dag udviklingschefer og lignende med dette ansvar. Jobbet som den nye type CPO' kræver imidlertid tunge digitale skills og dyb digital indsigt, hvis CPO'en skal kunne udnytte den værdi, der ligger i selskabets data.
8 / 8
Nåja, det her er måske ikke ligefrem den mest udbredte direktør-betegnelse.
Men alligevel: Tilfredse kunder er og bliver alfa og omega for virksomhederne - ikke mindst i en tid, hvor dårlige oplevelser hurtigt spreder sig som en lynild på de sociale medier.
En CHO - eller hvad vi nu skal kalde ham - er nærmest en slags community manager, der skal sørge for, at kunderne er tæt på, loyale og føler sig set og værdsat, ligesom han skal sigte efter at bringe medmenneskelighed og nærvær og følelsesmæssig værdi ind i selskabets teknologi-produkter. Så kan der omvendt sprede sig gode vibes på de sociale medier.