Deja-vu

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. april 2006.


Lad os tage på en lille rejse tilbage i tiden - til foråret 2003. Da kunne Com­puterworld rapportere om boblende frustration blandt leverandører og brugere af software til elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH) i det offentlige. Markedet var gået helt i stå, man ventede på et fællesoffentligt initiativ for rammer og standarder og havde særlig svært ved at finde en grimasse, der kunne passe, i lyset af at tidligere udspil var kørt af sporet.
Nu har vi foråret 2006. Det fællesoffentlige ESDH-projekt er kommet i vej, og der er kommet skred i markedet. Til gengæld kan vi skrive omtrent den samme historie om de elektroniske patientjournaler: EPJ-udviklingen er gået i stå, ingen tør gøre noget, så længe uvisheden hersker om den na­tionale strategi, indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) bebudede for snart halvanden måned siden.

Meget er skrevet om den danske EPJ-situation. Mange velrettede bredsider er affyret mod amterne, der lod de tusind blomster blomstre til et overgroet EPJ-ukrudtsbed, mod staten, der ikke turde påtage sig styringen, og mod lægerne, hvis forandringsvilje var behersket.
Nu venter vi på den ansvarlige minister. Han regnede i marts med inden for en uge at være klar med sin nye plan, der forener hensyn til flerleverandørstrategi og regional investeringsfrihed med hensyn til, at EPJ bliver landsdækkende og funktionel over myndighedsgrænserne. Det har trukket ud. Forståeligt nok. For det kræver både sin mand og sin tid at samle EPJ-situationen op og få støbt et fast fundament under det nuværende morads.

Forhåbentlig lærer Lars Løkke af historien, af andres erfaringer og af de sandheder, der er nedfældet i Teknologirådets såkaldte Bonnerup-rapport, "Erfaringer fra statslige it-projekter - Hvordan gør man det bedre?" Teknologirådet, som jo allerede i 2001 advarede mod den manglende koordinering mellem amterne og deraf følgende udgiftsmæssige amokløb.
Han kan også lære af skandale-Amandas ‘far' - Arbejdsmarkedsstyrelsens daværende direktør, Lars B. Goldschmidt. Han mener, at det offentliges store problem er den manglende evne her til at afskrive investeringer som tabt. I modsætning til det private erhvervsliv, hvor man kan acceptere, at "shit happens", og så ser at komme videre.
Der er hældt rigtig mange penge i EPJ-systemer rundt i landet. En pæn del af dem må afskrives som tabt - eller skrives på lærepengekontoen.
Hvad historie angår, vil Lars Løkke i øvrigt være godt tjent med at kigge på det fællesoffentlige FESD-projekt i regi af Den Digitale Taskforce. Der blev styret centralt, der blev lavet grundige kravspecifikationer, og der blev udviklet standarder, som sikrede kvalitet og konkurrence på markedet.
Undervejs blev brugerne tvunget til at forholde sig til de arbejdsprocesser, it-systemet skal understøtte. Det er jo også det, de elektroniske patientjournaler skal - understøtte arbejdsprocesserne på sygehusene. Tommelfingerreglen for ESDH - at det bare er 20 procent teknologi og 80 procent organisation - er nok værd at have i erindring i EPJ-sammenhæng. Selv om det sikkert er sværere at få læger til at rette ind organisatorisk end kommunale embedsfolk.
Den Digitale Taskforce blev ved årsskiftet gjort permanent og fik nyt hjem i Finansministeriets Administrationspolitisk Center. Her sidder Lars Løkkes bedste venner, når det gælder tackling af EPJ-problemet. Dem bør han sørge for at få på banen.

OriginalModTime: 27-04-2006 13:23:02




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere