Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Masser af kunder til mobility ... men hvem leverer varen?

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Top 100 d. 28. september 2007.


Softwarehusene står til at vinde første sæt i kampen om markedet for avancerede mobil-løsninger, men
teleselskaberne giver dem kamp til stregen.

Teleselskaberne er bagud på point inden kampen for alvor går i gang på markedet for avancerede mobil-løsninger, vurderer teleanalytiker i IDC Brian Troelsen.
Avancerede mobil-løsninger går under samlebetegnelsen mobility. Det består basalt set af software og serviceydelser til mobile enheder som eksempelvis smartphones og bærbare computere. Softwaren giver flere kommunikationsmuligheder og åbner samtidig for muligheden for at få adgang til virksomhedens it-systemer på mobiltelefonen. Det er netop på softwaresiden, at teleselskaberne kommer til kort i øjeblikket, mener Brian Troelsen
"Det er ikke teleselskabernes kerneforretning. De er ikke softwarehuse. For softwarehusene er det ikke er så vigtigt, om de programmerer til mobile enheder, eller om de programmerer til noget andet. Teleselskaberne har endnu ikke ekspertisen til at levere applikationerne," siger han.

Efterspørgslen efter mobility-løsninger forventes at være stor i den kommende tid. IDC har spurgt en række it-chefer, hvad de har mest lyst til at investere i. Omkring 60 procent af it-cheferne svarer, at de vil investere noget mere eller væsentligt mere i mobility-løsninger. Investeringslysten på mobilty-området overstiger alle andre områder inden for it.
IDC har også spurgt it-cheferne om, hvem de vil henvende sig til for at købe en mobility-løsning. Lidt over halvdelen af it-cheferne vil gå til både teleselskaber og it-huse, mens næsten en tredjedel af it-cheferne udelukkende vil henvende sig til it-huse. Derfor mener Brian Troelsen, at it-husene kan vinde første sæt i kampen om mobility-markedet.
"Jeg tror, at softwarehusene vinder. Det er typisk it-chefen, der skal indkøbe disse løsninger, og han er vant til at tale med softwarehusene. Når det er en løsning inde for mobility, så er de oplagte.
Bernt Østergaard, der er teleanalytiker i Current Analysis, vurderer også, at it-husene har et forspring.
"Det er i høj grad stadig system- og it-leverandører, som sidder på markedet," siger han.
Teleselskaberne opruster
Bernt Østergaard mener dog, at det er et marked, hvor teleselskaberne er ved at skyde en betydelig kile ind. Et eksempel fra udlandet er British Telecom. Selskabet har opbygget en stab på 8.000 mand inden for systemintegration.
"Nu er de hårdtslående og kan begynde at tage kampen op med it-huse som eksempelvis Accenture," siger han.
Teleselskaberne er i dag mere klar til at kunne levere integrerede mobility-løsninger end tidligere.
"Teleselskaberne føler sig nu meget sikrere på at udbyde integrerede tjenester. Tidligere skulle de have en ekstern it-integrator med ind i billedet. De kunne eksempelvis ikke levere en datacenterløsning uden at have IBM med. Derfor var det mere besværligt den gang," siger Bernt Østergaard.
Ifølge Bernt Østergaard kan teleselskaberne i dag godt godt levere en integreret løsning med fastnet og mobil, som spiller sammen med SAP-løsninger og lignende. Han mener, at teleselskaberne står stærkt i forhold til at kunne levere hele og samlede løsninger.
"Der er i høj grad skub i det, man kan kalde software-og-service. Der kan teleselskaberne komme med nogle ret stærke tilbud, som er svære at afvise," siger han og fortsætter:
"Når teleselskaberne siger, at de kan hoste løsningerne, og at kunderne bare skal betale pr. bruger, så er det et stærkt bud. Det hænger selvfølgelig sammen med, at teleselskabernes infrastruktur hænger sammen."
Teleselskabernes interne organisering spiller også ind på, hvor attraktive de er for kunderne, mener Bernt Østergård. Det gælder blandt andet for TDC, der gennem en omorganisering har skabt større synlighed om, hvilke ydelser virksomheden kan tilbyde. TDC er gået væk fra en teknologisk opdeling, hvor fastnet og mobil var i to forskellige afdelinger og over mod en erhvervsafdeling og en forbrugerafdeling, som dækker både fastnet og mobil hver for sig.
For at kunne være attraktiv som leverandør af mobilty-løsninger til erhverslivet er det ikke nok, at teleselskaberne kan levere løsninger, der får smartphonen til at spille sammen med forretningssystemerne hjemme i virksomheden.
Teleselskaberne skal også have ekspertise i, hvordan arbejdssituationen er, når medarbejderne sidder foran desktoppen i virksomheden. Det er teleselskabernes svageste punkt, mener Bernt Østergaard.
"Det er akilleshælen. Kunderne tager udgangspunkt i desktoppen og ikke i de mobile enheder. It-cheferne bliver målt på tilfredsheden ved at bruge desktoppen. Teleselskaberne kan absolut ikke det hele selv," siger han.
Derfor indgår teleselskaberne i alliancer med virksomheder, der er stærke på desktop-området. Eksempelvis har TDC et samarbejde med HP for at få kompetencer på desktoppen og for at kunne dække globalt, fortæller Bernt Østergaard.
Mobility forlænger arbejdstiden
Omkring hver femte medarbejder i Danmark er mobile, vurderer Brian Troelsen. De kan opdeles i tre typer.
Dels medarbejdere, der ikke er på kontor. Det er eksempelvis hjemmehjælpere og postarbejdere. Dels den kontorbaserede medarbejder, der kan have glæde af at få adgang til e-mail på mobilen. Dels håndværkere og personer, der arbejder hjemmefra.
En af fordelene ved mobility er, at det giver medarbejderne mulighed for at arbejde på tidspunkter og steder, hvor det ikke har været muligt tidligere.
"Det er en arbejdstidsforlænger. Du kan bruge din tid i toget til at arbejde, eller du kan arbejde, mens du venter hos frisøren. Det forlænger folks arbejdstid, hvis de har en nem mobilløsning til rådighed," siger Bernt Østergaard.
Finanssektoren er langt fremme med brug af mobility-løsninger, men detailhandlen er også godt på vej.
"I detailhandlen har man tidligere været bange for at bruge Wi-Fi, fordi det udgjorde en sikkerhedsrisiko. Nu kan man bruge mobil i stedet, når man går rundt i butikken," siger Bernt Østergaard.
Han se også en positiv udvikling inden for transportsektoren og i fremstillingsindustrien, hvor det er maskinerne, der kommunikerer med hinanden.
"Nu ved man mere og mere om, hvor en bestemt komponent er i produktionsprocessen, eller hvor en bestemt pakke befinder sig på vejen mellem afsender og kunde," siger han.
Ingen killer-applikationer
Brian Troelsen fra IDC kan ikke pege på en enkelt applikation, der kan åbne markedet for mobility-løsninger for alvor. Det bliver i høj grad skræddersyede løsninger til de enkelte virksomheder og til specifikke formål, der vil være interessant for de virksomheder, som overvejer at få mobility-løsninger.
"Jeg kan ikke udpege en enkelt applikation. Når man bliver en mobil virksomhed, vil man begynde at bygge oven på den eksisterende infrastruktur på samme måde, som man ser det med avancerede IP-kommunikationsløsinger," siger han.
Bernt Østergård peger på, at virksomhederne kan have fordel af at erstatte medarbejdernes fastnet og mobiltelefoner med telefoner, der automatisk går på gsm-nettet, når medarbejderne er ude i marken og anvender IP-telefoni-netværket, når de er på kontoret. Den løsning går under navnet fixed-mobile-conversion.
Men betragter man erfaringerne med den type løsninger i udlandet, har det endnu ikke været nogen større succes. British Telecom har solgt 40.000-50.000 abonnementer og France Telecom har solgt i omegnen af 300.000 abonnementer.
"Tilsyneladende er der problemer med brugbarheden," siger Bernt Østergaard og fortsætter:
"Man skal have en speciel telefon for at få det til at virke. Folk gider ikke skifte både fastnet og mobiltelefon ud for derefter kun at kunne vælge mellem to eller tre forskellige modeller, der understøtter teknologien,"
Bernt Østergaard mener, at det ser lysere ud for teknologien FMS, der står for fixed-mobile-substitution. Her kan man bruge sin eksisterende mobil, som via en form for trådløs router kan koble sig på IP-nettet, når man er på kontoret.
"Det er en mere farbar vej," siger han.
Opstil klare mål
Det, der driver salget af mobility-løsninger, er hovedsageligt ønsket om at give lettere adgang til virksomhedens data og et ønske om at øge produktiviteten. Det viser en analyse fra IDC. Brian Troelsen peger endvidere på, at man ikke skal undervurdere, at medarbejdertilfredsheden også driver markedet frem.
"Det betragtes som et frynsegode, når du får en smart mobiltelefon eller en bærbar på arbejdet," siger han.
Men i øjeblikket gør virksomhederne sig alt for få overvejelser, inden de anskaffer sig mobility-løsninger, og forventningerne er alt for høje, mener Bernt Østargaard.
"Virksomhederne tækkes de medarbejdere, der vil have det nyeste af det nye, men man bør stille kvantitative mål for at vurdere lønsomheden," siger han.
"I virkelig mange tilfælde er det forventede udbytte af mobilinvesteringer noget overdrevet. Hvis en afdeling vil have smartphones, ville jeg fra virksomhedens ledelse spørge, hvad afdelingerne vil påtage sig af målbare produktivitetsforbedringer. Vi må have kvantitative mål," siger han.
Sikkerheden er en barriere
Smartphones og brugen af mobility gør virksomhederne sårbare over for tab eller tyveri af virksomhedsfølsomme oplysninger.
"Det største sikkerhedsproblem i dag er, at medarbejderne glemmer deres laptop i taxaen eller får stjålet mobilen. Vi har meget lidt fysisk sikkerhed omkring vores mobiltelefoner," siger Bernt Østergaard.
Det er også en af it-chefernes største bekymringer ved at hoppe med på mobility-vognen, vurderer Brian Troelsen. Op mod 80 procent af it-cheferne mener, at sikkerheden inden for mobilløsninger er en væsentlig barriere for virksomhederne.
Der er ved at være løsninger på markedet der kan slette data på de bærbare enheder som er glemt eller stjålet. Det ligger i de såkaldte mobile-device-management løsninger, der bruges til at sende konfigurationer og opdateringer ud til mobilenhederne.
"Disse løsninger har oftest en såkaldt wipe-out funktion, hvor man sender en besked til den stjålne mobil, så alle data bliver slettet," siger Brian Troelsen.
Han peger samtidig på, at køb af sikkerheds-systemer er med til at øge prisen på den samlede mobility-løsning.
På længere sigt bliver virus på mobilen også et problem, der skal tages højde for, mener Bernt Østergaard
"Vi har indtil nu ikke haft nogle særlige viruser på mobiltelefoner, men efterhånden er det mere og mere sandsynligt, at vi får det," siger han.

Billedtekst:
Teleselskaberne er i dag mere klar til at kunne levere integrerede mobility-løsninger end tidligere, vurderer teleanalytiker Bernt Østergaard, Current Analysis. Arkivfoto

OriginalModTime: 27-09-2007 15:16:28




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere