Artikel top billede

Call Me-direktør Søren Abildgaard har siden midnat været øverste mand for Telia i Danmark.

Her er Telias nye topchef

Telia skiftede i dag ud på posten som administrerende direktør i Danmark. Mød den nye topchef her.

Tirsdag klokken 10 ringer Søren Abildgaards mobiltelefon. 

Call Me-direktøren bliver tilbudt stillingen som administrerende direktør for Telia i Danmark.
  
Et tilbud, han takker ja til.
 
Dermed afløser han Jesper Brøckner på posten som administrerende direktør for Telia Mobility Services i Danmark samt landechef.
 
Selv har 42-årige Søren Abildgaard ikke et klart svar på, hvorfor han er blevet udpeget som Jesper Brøckners afløser.
 
"Det må du spørge Håkan Dahlström (øverste for TeliaSonera-koncernens mobildivision, red.) om. Jeg er et kendt ansigt i koncernen, og det kan være, at det hænger sammen med, hvad vi har gjort med Call Me. Men jeg ved ikke, hvorfor han har valgt mig," siger Søren Abildgaard til Computerworld.
 
Han fortæller, at hans første opgave bliver at analysere virksomheden i detaljer.
 
"Vi skal finde ud af, hvor vi er gode, og hvor der er noget, vi skal lave om på. Det er det, jeg skal kaste mig over nu," forklarer han. 
 
Fokus på image
Telias image bliver dog et af fokusområderne, siger han.
 
"Vi har nogle udfordringer på brand og image, som vi skal kigge på."
 
Han ønsker ikke at komme med meldinger om den fremtidige strategi fra første dag, men han er indstillet på, at der venter en stor udfordring.
 
"Uanset om man er Henrik Poulsen hos TDC eller en ny lille spiller, så er det et benhårdt marked, hvor kunderne kræver mere og mere, og det kan de gøre med rette, når der er flere udbydere. Det handler derfor om at holde sig konkurrencedygtig og sikre, at man er det foretrukne teleselskab i de segmenter, man satser på," siger Søren Abildgaard.
 
Marked træder dødvande
Det danske telemarked har igennem flere år været ramt af noget nær stagnation, hvor kun mobilt bredbånd er dukket op som en vækstlomme. Derfor er det langt fra lige til at hæve omsætningen.
 
"Vi har to muligheder for vækst i det her marked. Den ene er, at vi sælger flere produkter til vores eksisterende kunder, og den anden mulighed er at øge kundebasen," fortæller han.
 
Telia solgte sidste år Stofa fra, og bredbåndsforretningen er mindre end hos konkurrenterne, TDC og Telenor. Men den ny Telia-topchef har ingen planer om at bevæge selskabet hen mod en ren mobilforretning.
 
"Der er ingen tvivl om, at vi skal være til stede og attraktive i de områder af markedet, hvor der er en efterspørgsel. Derfor skal vi gerne spille på hele paletten," siger Søren Abildgaard.
 
Han pointerer, at det i den sidste ende handler om at være mere attraktiv end konkurrenterne på nogle nøgleområder.
 
"Vi skal finde ud af, hvor vi skal være bedre end konkurrenterne, for vi kan ikke være bedst over hele paletten. Det kan ingen være," fortæller den nye Telia-direktør.

Søren Abildgaard har siden midnat været øverste mand for Telia i Danmark.

Læs også: Telia fyrer topchefen i Danmark




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere