Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

TDC har fået styr på kundernes flugt fra fastnet

Mange danskere skrotter fortsat fastnet-telefonen, men flugten fra den gamle telefon er gået ned i gear. TDC er lykkedes med sin strategi.

I 2010 sagde 154.000 danskere farvel til en fastnettelefon fra TDC.
 
Det kunne dog have været langt værre.
 
TDC formåede med sine HomeDuo- og HomeTrio-pakker samt en kombineret fastnet- og mobilpakke til erhvervslivet at hive 77.000 nye kunder over på ip-telefoni.
 
Koncernchefen hos TDC, Henrik Poulsen, erkender flugten fra fastnettelefonen, men han glæder sig over, at kundeafgangen er faldende.
 
"Vi har trods alt tabt færre end i 2009, og det tager jeg som et tegn på, at en række af vores tiltag har en effekt," siger han.
 
Netop TDC's faldende antal kunder er ifølge aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank det mest interessante ved det 2010-årsregnskab, som TDC aflagde i dag.
 
"Den store udfordring for TDC er, at selskabet har kunder med fastnettelefoni og -bredbånd, og kunderne bevæger sig imod mobiltelefoni og mobilt bredbånd, hvor TDC ikke står lige så stærkt," pointerer Morten Imsgard.
 
Henrik Poulsen er enig i, at det er en udfordring, men at det er noget, som selskabet har kæmpet med i flere år. 
 
Løser udfordring
Regnskabet fra TDC viser, at selskabets omsætning rykker 0,3 procent frem til 26,2 milliarder kroner. TDC's nordiske erhvervsforretning, YouSee og mobilt bredbånd trækker væksten.
 
"TDC sender med regnskabet et signal om, at selskabet formår at løse de udfordringer, som virksomheden står overfor. Der virker til at være nogenlunde kontrol over de fastnetkunder, der forlader forretningen, og selskabet formår stadig at holde væksten oppe inden for tv og mobilt bredbånd," siger Morten Imsgard.
 
I årsrapporten vurderer TDC, at selskabet trods væksten i salget af mobilt bredbånd oplevede et "lille fald" i markedsandel.
 
"Det kan give anledning til lidt panderynker, at TDC ikke har udviklet sig helt så stærkt inden for markedsandele. Det her er et marked, hvor de andre aktører godt ved, at TDC ikke har sat sig som den dominerende spiller, og derfor prøver de på alle mulige måder at forhindre, at TDC ikke også løber af sted med det marked," forklarer Morten Imsgard.
 
Færre mobilkunder
TDC er Danmarks største udbyder af mobiltelefoni, men selskabet oplevede et fald på 4,4 procent mobiltale-abonnementer i 2010.
 
Telia tabte også mobilkunder i 2010, og i selskabets regnskab står der noget nær direkte skrevet, at det skyldes Onfone. Og også hos TDC kan Onfone have spillet ind, vurderer Morten Imsgard.
 
"Det virker som om, Telia og TDC er lidt mærkede af, at Onfone har været i markedet, presset dem på priserne og taget nogle kunder," siger Morten Imsgard
 
Ganske vist steg TDC's mobilomsætning rettet mod privatmarkedet med 0,7 procent, men det var drevet af mobilt bredbånd.
 
Henrik Poulsen hæfter sig dog ved, at TDC's to lavpris-datterselskaber, M1 og Telmore, formåede at øge kundebasen.
 
"Vores samlede portefølje af brands har vist sig at være ganske konkurrencedygtig," siger direktøren.

TDC går frem i nabolandene

Faldet i antallet af mobilabonnenter hos TDC skyldes i høj grad antallet af taletidskort-kunder, der faldt med 38,6 procent fra 373.000 til 229.000. Det er et fald, som ikke bekymrer TDC-koncernchefen.
 
"Det er en del af markedet, der værdimæssigt fylder meget lidt både i markedet og i vores tal. Derudover er det et marked, som er kendetegnet ved, at det er meget følsomt, så man hurtigt kan vinde eller tabe 100.000 kundeforhold, alt efter hvor aggressivt man går ud med sine tilbud," forklarer Henrik Poulsen.
 
Han tilføjer, at TDC sidst i 2009 kørte en kampagne for taletidskort, mens det ikke var tilfældet sidst i 2010.
 
Comeback i Sverige
Dagens regnskab fra TDC bliver i høj grad trukket op af TDC's nordiske erhvervsforretning, TDC Nordic, som øger sit salg med 16,3 procent til 4,1 milliarder kroner.
 
Divisionen var et af de første store tiltag, der blev gennemført under Henrik Poulsen. Ideen var at skabe en enhed, der var fokuseret på salg til de nordiske nabolande.
 
"Den satsning begynder nu at give resultater," siger Henrik Poulsen.
 
Han peger på, at manden i spidsen for divisionen, Jens Munch-Hansen, har fået godt fat i forretningen, som især gik frem i Sverige.
 
"Vi har fået bedre styr på processerne i vores forretninger i de her lande, og vi har fået bedre styr på salgsindsatsen, produktudvikling og omkostninger. Samtidig er der i Sverige et element af, at landet vender tilbage fra recessionen," fortæller Henrik Poulsen.
 
Sverige er et af de lande i Europa, der er kommet bedst igennem finanskrisen. TDC Sverige hæver salget med 21 procent til 2,1 milliarder kroner. En del af forklaringen er valutaudsving, men i lokal valuta går Sverige 8,4 procent frem. Også Finland og Norge går frem.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere