Artikel top billede

Morten Strunge er administrerende direktør i Onfone, som han selv har stiftet og senere solgt til TDC. Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

De vigtigste it-job i Danmark: Direktøren

It-Danmark: Administrerende direktør i Onfone, Morten Strunge, holder sig konstant opdateret med tal fra forretningen. Det gør, at virksomheden hele tiden er på forkant, mener han.

Læs også: Overblik: Sådan er Onfone blevet en guldgrube

Hver morgen klokken fem tikker en sms ind på 25-årige Morten Strunges mobiltelefon. En besked, som han tjekker hver morgen, efter han har kysset sin kæreste, Marlene, godmorgen.

Sms'en viser, hvor mange nye kunder der dagen forinden kom ind i mobilselskabet Onfone, som han stiftede i 2006. Og det er blot et af mange tal, som han dagligt får en opdatering af.

"Det giver mig ro, for det er det, som vi gør i dag, der gør forskellen. Hvis du har fokus på resultatet hver eneste dag, så er der større sandsynlighed for, at du når ugeresultatet og månedsresultatet," fortæller Morten Strunge, der er administrerende direktør i Onfone.

På den måde minder hans daglige rutiner nok meget godt om den typiske administrerende direktørs.

Onfone har det seneste års tid været kometen på det danske telemarked. Selskabet havde 10.000 kunder i begyndelsen af 2010, mens firmaet i dag har over 170.000 kunder.

Den store kundetilgang blev til sidst for meget for giganten TDC, som 11. maj købte Onfone for cirka 300 millioner og med et trylleslag gjorde Morten Strunge til multimillionær.

Opskriften har ifølge hovedpersonen selv været en konstant fokus på nøgletal. I løbet af en arbejdsdag holder han møder med lederne i afdelingerne for kundeservice og salg for at få en status på, hvordan tallene ser ud i forhold til dagen før.

"Det er en ledelsesmetode, for du tvinger afdelingerne til hele tiden at have fokus på målet," siger han.

Virksomheden har flere salgsafdelinger, der kæmper for at kapre kunder, og hver afdeling skal hver aften sende en sms til Morten Strunge, hvor de gør status over udviklingen i kundetal - nytilkomne og frafald.

"Du kan nå at agere, hvis en afdeling manglede 20 salg i går. Så kan de arbejde en time ekstra i dag og hente det, frem for at de sidst på ugen skal hente 100 salg, for så bliver det mere uoverskueligt for det enkelte individ," fortæller Morten Strunge.

Se alle Computerworlds artikler i serien om Danmarks vigtigste it-job her.

Sådan sikrer du den gode kundeoplevelse

Se alle Computerworlds artikler i serien om Danmarks vigtigste it-job her.

Derudover bliver han også dagligt opdateret om ventetiden i kundeservice.

Den skal være så kort som mulig, men samtidig skal den ikke bare være kort, fordi kunderne smides ud af røret - de skal have et svar, så de ikke ringer igen.

"Vi skal give en god kundeoplevelse hele vejen rundt, for kunderne er ambassadører for os," siger Morten Strunge og tilføjer:

"Hvis vi mister en kunde, er der en risiko for, at kunden taler dårligt om virksomheden."

Todelt direktion

I Onfone har Morten Strunge valgt at have en todelt direktion bestående af ham selv samt vicedirektøren Svend Thomsen.

Morten Strunge tager sig af alt, der omhandler kunder og marketing, mens Svend Thomsen tager sig af økonomien i virksomheden.

"Min primære opgave er at lede medarbejderne og sørge for, at vi hele tiden er et skridt foran konkurrenterne. Vi skal hele tiden have produkter og services i pipelinen, der gør, at vi altid er innovative og bevarer initiativet," siger Morten Strunge.

Nøglen til at være et skridt foran har for Morten Strunge været at fastholde ånden om at være den lille, der kæmper med de store. Også selvom selskabet nu er blevet solgt til TDC.

"Vi skal stadig være de bedste - nu skal vi også være de bedste i TDC-familien," siger han.

Iværksætterånd

Virksomheden er på lidt over et år vokset fra at have fem ansatte til at have 150 medarbejdere.

Her har udfordringen for Morten Strunge været at bevare den iværksætterånd, der er i unge virksomheder.

"Du skal være tæt på medarbejderne, hvis du vil have ansatte, der ikke bare tænker egoistisk. Min dør står også næsten altid åben, og den slags er med til, at medarbejderne giver sig 110 procent i stedet for 90," siger han.

Drivkraften i firmaet er ifølge direktøren i høj grad de mange unge, der er ansat i Onfone, hvor gennemsnitsalderen er omkring 23 år.

"En 20-årig knægt løber med 150 kilometer i timen, hvis du giver ham ansvar og de rigtige rammer. De unge gør alt for ikke at skuffe, så man skal ikke underkende dem, selvom det er unge mennesker," siger han.

Morten Strunge tror på, at Onfone fortsat kan have iværksætter-gnisten, for TDC har ifølge direktøren givet frie rammer til at køre videre med konceptet.

"Det ville ikke være sjovt, hvis jeg bare skulle køre videre med status quo. For mig er det vigtigt, at virksomheden hele tiden flytter sig."

Læs også: Overblik: Sådan er Onfone blevet en guldgrube

Se alle Computerworlds artikler i serien om Danmarks vigtigste it-job her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere