Artikel top billede

Snart er Nokia klar med de første Windows Phone-telefoner. Her ses en prototype.

Sådan vil Nokia hindre kaos på Windows Phone 7

Fragmentering er et problem på Android-platformen, og Nokia vil hindre, at det samme bliver tilfældet med Windows Phone 7.

Læs også:

Her er app-udviklernes foretrukne smartphone-OS

Hvad er bedst: Apps eller browser-løsninger?

Udviklere kan ofte få problemer, når de laver applikationer til eksempelvis Android-platformen, der anvendes på mange forskellige typer af smartphones og tablet-pc'er.

Problemet er, at forskelligheden i eksempelvis skærmstørrelse, input-knapper og brugergrænseflader gør det svært at udvikle én applikation, der fungerer på tværs af alle produkter.

Windows Phone 7 vil potentielt kunne havne i samme problem, fordi softwaren anvendes af en række forskellige hardware-producenter.

Nokia er netop nu ved at udvikle de første finske telefoner, som kører Microsofts platform.

I et interview på Tech Radar fortæller Nokias Senior Vice President for udvikling og markedsplads, Marco Argenti, at Nokia vil arbejde for at undgå fragmentering.

"Vi vil skabe elementer af forskelligheder, men vi vil ikke fragmentere økosystemet, for når alt kommer til alt, ønsker vi, at platformen skal vinde," forklarer han.

Gælder kun delvist

Konkret opstår der en udfordring, fordi Nokia - på lige fod med andre hardware-producenter - selvfølgelig ønsker at fremme egne produkter, men samtidig har en interesse i at fremme Windows Phone 7 som sådan.

For at kunne opnå begge ting er det ifølge Tech Radar Nokias plan at tilbyde eksklusive apps til Nokia-kunderne - men kun i en begrænset periode.

Da Nokia tilbage i 2009 forsøgte at relancere Symbian ved at gøre platformen open source og investere i udviklerværktøjet Qt, var det blandt andet strategien, at man skulle mindske problemet med fragmentering.

Meget kunne tyde på, at det er samme strategi, finnerne vil arbejde efter med Windows Phone-platformen.

Alligevel kommer der i interviewet på Tech Radar også en lettere kryptisk besked om særlige Nokia-applikationer.

"Men i vores tilfælde forsøger vi også at udvikle nye apps, der virkelig kan udnytte nogle af de unikke karakteristika i vores enheder som billeddelen, kort, lokations-awareness - alle disse forskelligheder," siger Marco Argenti.

Marco Argenti fortæller desuden til Tech Radar, at Windows Marketplace på de kommende Nokia-telefoner vil komme til at bære Nokias brand i en eller anden form.

Fragmentering et alvorligt problem

Netop fragmentering er ofte blevet fremhævet som en af de største trusler mod Androids succes.

I en undersøgelse tidligere på året fra IDC og Appcelerator svarede hele 63 procent af respondenterne - der alle var udviklere - at fragmentering er en trussel mod Android, fordi man skal have så mange forskellige typer af enheder for øje, når man udvikler.

Microsoft har fra starten af arbejdet for at sikre, at de forskellige Windows Phone-produkter er meget ens på overfladen.

Da Microsoft i februar 2010 første gang præsenterede Windows Phone 7, var et af hovedbudskaberne blandt andet, at telefonerne skulle være ens på input-siden.

Det betyder, at alle produkter har tre knapper, der giver direkte adgang til søgning, til startskærmen og en tilbage-knap.

Men da der i juni måned dukkede billeder og video af Nokias kommende Windows Phone-produkt op, var det imidlertid opsigtsvækkende, at netop de tre fysiske knapper var væk - og at de i stedet tilsyneladende findes på selve touchskærmen.

Da der er tale om en tidlig udgave, er det naturligvis usikkert, om det også bliver sådan på det endelige produkt.

Læs også:

Her er app-udviklernes foretrukne smartphone-OS

Hvad er bedst: Apps eller browser-løsninger?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere