Artikel top billede

Koncernchef Henrik Poulsen vurderer, at der er ved at komme ro på mobilmarkedet. Foto: Simon Knudsen.

TDC-topchef om priskrigen: Trykket er taget af

Teleselskaberne har skruet ned for mobilkrigen, vurderer TDC-boss Henrik Poulsen.

Den intensive priskrig, der har huseret på det danske mobilmarked, er ved at stilne af.
 
Det vurderer i hvert fald TDC's koncernchef, Henrik Poulsen.
 
"Der er ingen tvivl om, at det samlede aktivitetstryk i markedet er gået ned her i de seneste tre til fire måneder i forhold til slutningen af sidste år samt starten af i år. Noget af trykket er taget af," siger topchefen.
 
Priskrigen var mest blodig omkring årsskiftet, da Onfone efter at have presset priserne også lancerede data i sine mobilpakker med samtaleminutter og fri sms til en fast pris.
 
Onfone sugede kunder til sig i årets første måneder, hvor de tre største teleselskaber, TDC, Telenor og Telia, alle fremlagde regnskaber, der var negativt præget af priskrigen.
 
Til sidst endte det i maj med, at TDC opkøbte Onfone, men Henrik Poulsen tvivler på, at det alene er købet af Onfone, som har lagt en dæmper på priskrigen.
 
"Jeg tror, at det er et spørgsmål om, at de forskellige operatører i markedet kollektivt begynder at indse, at vi er nødt til at finde en anden tilgang til markedet, hvis det her marked på langt sigt skal udvikle sig til noget holdbart og sundt," fortæller han.
 
Slut med tilskud
Tre af operatørerne, TDC, Telenor og Telia, er også begyndt at lægge deres salgsmodeller af telefoner om. De har alle skruet ned for de abonnementer, hvor kunder får tilskud til deres nye mobil. I stedet køber flere kunder nu telefonerne på afbetaling.
 
"For os er det selvfølgelig en mulighed for at reducere den samlede investering i akkvisisation af mobilkunder, og på den måde er det kollektivt for industrien en mulighed for at få en lille smule af det tabte hjem, for vi har sat milliarder af kroner over styr på selve priskrigen, og her kan vi vinde en lille del af det tilbage igen. Det er en elegant løsning," siger Henrik Poulsen.

50 til 60 procent af TDC's solgte smartphones er nu med afbetalingsordninger.
 
Telenors topchef, Jon Erik Haug, tog det første skridt, da han i april meldte, at selskabet ville gå over til afbetaling i stedet for tilskudsmobiler, som teleselskaberne kun har seks måneder til at tjene hjem igen, da loven kun tillader seks måneders binding.
 
Hentede kunder
TDC hentede i april, maj og juni 29.000 nye mobilkunder, mens konkurrenterne Telenor og Telia tabte henholdsvis 1.000 og 4.000 kunder.
 
"De forskellige brands hver især har bidraget rigtig godt, og vi har stået godt imod med vores TDC-brand. Vi har haft god vækst i M1, og Telmore har også bevist sin styrke i det her marked. Vi har ikke mindst haft en pæn udvikling i vores erhvervsforretning, hvor vi vores kundetal også er vokset," forklarer Henrik Poulsen.

Trods de flere mobilkunder er omsætningen i mobilforretningen for privatmarkedet faldet. Men TDC-koncernchefen er tilfreds.
 
"Mobilforretningen kommer rigtig, rigtig flot igennem den konkurrencesituation, som vi har stået i," siger Henrik Poulsen.
 
Under priskrigen har mange kunder valgt at skifte deres abonnementer hos de traditionelle varemærker TDC, Telenor og Telia til lavprisselskaberne. Hos TDC er de skiftet til varemærker som Telmore og M1.
 
"Det er klart, at ARPU'en (omsætning per kunde, red.) falder på grund af det her skifte fra TDC-brandet til online-brands, og de prisfald, der har været, filtrerer sig stadig ind i vores tal, og det vil de til dels også gøre fremadrettet," fortæller han.
 
Noget af den tabte omsætning kan dog blive opvejet af, at flere kunder køber smartphones og dermed også tilkøber datapakker, vurderer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere