Artikel top billede

Electrowetting skal give Samsung strømbesparende skærme

Koreansk gigant køber hollandsk tech-specialist.

Verdens største producent af LCD-skærme, Samsung, køber den hollandske specialist i e-papir, Liquavista.

Det fire år gamle hollandske firma er en afløber af elektronikproducenten Philips forskningsafdeling, og ifølge firmaets pressemeddelelse har det hele tiden været planen at blive opkøbt af et større firma, så teknologien kunne nå et bredt marked.

Liquavista specialiserer sig i electrowetting, hvor spændingen bruges til at ændre forholdet mellem vand og olie i et display, hvormed farven i det specifikke pixel ændres. Fordelen ved electrowetting er, at det bruger mindre strøm end andre skærmteknologier. Ifølge Samsung bruger electrowetting blot 10 procent af, hvad en mobilskærm normalt ville bruge, men har altså til gengæld begrænsede funktioner, eksempelvis ikke farve.

Både Kindle og Sony Reader bruger en anden, men lignende teknologi til deres e-blæks-skærme, kaldet electrophoretic displays.

Det Eindhoven-baserede Liquavista er et af fem verdensførende firmaer til at udnytte electrowetting til forskellige formål. Et andet, amerikanske Gamma Dynamics, specialiserer sig også i e-papir. Andre bruger electrowetting til andre formål, eksempelvis klinisk diagnosticering og

Opkøbet er endnu et tegn på, at de største elektronikproducenter i verden er opsatte på at få en plads på markedet for mobil computere, såsom tabletter og e-bogslæsere Amazons Kindle. LG Display, der producerer skærme til Sony Reader, samarbejder teknologisk med taiwanesiske E Ink Corporation.

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere