Artikel top billede

42-årige Marko Ahtisaari har siden september 2009 haft ansvaret for design i Nokia-koncernen. Han har været med til at omlægge design-divisionen, så hardware, software og indpakning alle ligger under hans område. Foto: Nokia.

Nokias chefdesigner: Derfor er vores design bedst

Computerworld har mødt Nokias globale chefdesigner, Marko Ahtisaari, som står bag Nokias nye topmodel N9.

Skal betjenes med én hånd

Computerworld møder Marko Ahtisaari på det nyopførte Hotel Bella Sky ved Bella Center i København. I et loungemiljø sætter han sig til rette i en lille sofa, hvor han ved at køre fingeren over N9'erens skærm viser, hvordan swipe fungerer.
 
"Det er den essentielle enkelthed, som alt er baseret på. Det gør den ekstremt nem at bruge med en enkelt finger," fortæller han.
 
Marko Ahtisaari kører tommelfingeren henover skærmen, mens han holder N9'eren i venstre hånd, og han skifter på den måde imellem tre skærme; genveje til applikationer, en notifikationsoversigt samt åbne applikationer.
 
Han lægger vægt på, at brugeren kan betjene telefonen med én hånd.
 
"Fordi folk bruger telefoner, mens de er mobile," siger han.
 
Marko Athisaari rejser sig op, går nogle meter væk, lægger telefonen i lommen og simulerer, at han er ved at trække en cykel ned ad gaden, hvorefter han trækker N9'eren op af lommen.
 
"Hvis du skal bruge to hænder bliver du formentlig nødt til at stoppe op." 
 
Folk skal have oprejste hoveder
Ifølge Marko Ahtisaari kræver det et større arbejde at betjene mange af de modeller, der er i markedet i dag.
 
"De fleste touch screen-telefoner er opslugende, og de er designet på en måde, som efter min mening er sjusket. De er opslugende på den måde, at de kræver din fulde opmærksomhed," fortæller han.
 
Nokia-designeren demonstrerer ved at tage fat i mobilen med to hænder og stirre ned på den, mens han taler videre.
 
"Mit mål er, at vi med alle vores designs igen giver folk lov til at have hovedet oprejst igen," forklarer han.
 
Han mener, at der er et sikkerhedsproblem ved, at folk skal stirre på deres mobil og afsætte begge hænder til at betjene den. Men der går også noget kommunikation tabt, når folk skal afsætte al opmærksomhed på mobilen for at betjene den, vurderer han.
 
"Mennesker kan med et kig på et splitsekund give hinanden en følelse af, om vi er velkomne eller ej," siger Marko Ahtisaari. 
 
Siden september 2009 har Marko Ahtisaari været leder af Nokias design-division, som han lagde om. Tidligere var design af hardware, software/brugergrænseflade og indpakning inddelt i tre forskellige enheder, men det er i dag slået sammen under et.

Som designchef rapporterer han direkte til Nokias topchef, Stephen Elop, der tiltrådte som topchef for et år siden. Tidligere havde design-afdelingen ikke direkte reference til topchefen i koncernen. 

Det var netop rollen som designchef, der bragte Marko Ahtisaari til København i fredags, da han holdt et oplæg ved Copenhagen Design Week.
  
Computerworld følger op med flere artikler på baggrund af interviewet med Nokias chefdesigner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere