Artikel top billede

Derfor dropper dansk spil-succes sine investorer

"De klogeste penge er vores egne."

(Opdateret 12/9) Der er gode grunde til, at de to Playdead-stiftere Dino Patti og Arnt Jensen nu har købt sig fri af de venturefirmaer, som investerede i dem i for to år siden.

Læs også: Vild dansk spil-succes tjente sig selv hjem på tre uger

En af de gode grunde er, at venturefirmaerne er danske.

Den danske venturebranche er for nylig blevet kritiseret for at lide af så store mangler, at branchen reelt er ligegyldig.
Venturefondene mangler kort sagt det, der skal til, for at hjælpe en ung startup-virksomhed med ambitioner om at nå verdensklassen.

De ambitioner har Playdead. Og målt på den enorme succes med firmaets første satsning, spillet Limbo, har Dino Patti og Arnt Jensen mere end de fleste andre noget at have ambitionerne i.
Derfor er stifterne godt tilfredse med, at indtjeningen på Limbo i løbet af det første år gjorde dem i stand til at købe sig ud af Vækstfonden og venturefonden FAHU.

(Opdatering:
 I modsætning til det tidligere oplyste er venturefonden CAT Science stadig investor i Playdead.)  

"Det var vigtigt for os at gøre det. Vi var ikke tilfredse med det set-up, vi havde," forklarer Dino Patti.

Baggrunden for det usædvanlige skridt skal ses i lys af den kritik, som blandt andre Morten Lund og Zendesk-bossen Mikkel Svane har rejst af det danske venture-system - ikke mindst i ComON.
Kritikken går især på, at det danske venturemiljø ikke har hverken viden eller interesse - og slet ikke penge -  nok til at føre et nyt lovende it-firma ud i den store verden.

"Jeg kan helt sikkert nikke genkendende til kritikken fra Morten Lund. Der mangler kloge penge i Danmark. Når vi er i udlandet, er situationen en helt anden - der er folk mere visionære og mange ved, hvad der rykker," siger Dino Patti.

Han mener, at venture-folk i Danmark generelt sidder for tilbagelænet og venter på, at der kommer nye spændende firmaer med en god ide.
"Der er simpelthen ikke så mange visionære investorer herhjemme", siger han.

I stedet for at tage kampen om med det tunge danske venture system eller alternativt prøve lykken i Silicon Valley, valgte makkerparret bag Playdead at stå for al ting selv.

"Vi håber at køre det hele vejen selv. Jeg laver ikke andet end at tænke på min virksomhed hver dag. Så jeg har lidt svært ved at arbejde med folk, der kun gør det hver anden måned," siger Dino Patti.

Men mange investorer står vel trods alt i kø for at sætte penge i Playdead nu hvor I har oplevet tidlig succes?

"Ja det oplever vi nu. Men vi har modstået fristelserne (om at modtage penge, red) fordi det er vigtigt, at få rigtigt kloge penge ind", siger Playdead-stifteren med henvisning til de investorer, der har dygtighed og erfaring nok til at få en forretning til at ekspandere stort.

Da det ikke er lykkedes at finde den slags herhjemme,   håber Dino Patti og Arnt Jensen, at kunne gøre det kunststykke, at være deres egne investorer:

"De klogeste penge i den her situation er de penge, vi selv kommer med," siger Dino Patti.

Playdead er godt i gang med sin næste store produktion, men selvom firmaet håber at flytte fra trange lokaler i midtbyen, er der ingen planer om at forlade Danmark.

"Vi bliver i Danmark - ind til viderere," lyder det fra bagmanden og direktøren for det succesfulde spil-startup.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere