Artikel top billede

Hjælp - jeg har tabt forbindelsen til OneNote

Det er smart at have sine OneNote-notesbøger liggende på SkyDrive eller SharePoint, for så har man altid adgang til dem. Men nogle gange taber OneNote-forbindelsen til notesbøgerne i skyen - og hvad gør man så?

Det værste, du som OneNote-bruger kan komme ud for, er når OneNote taber forbindelsen til dine notesbøger.

Det sker kun med de notesbøger, du har gemt på f.eks. SkyDrive eller Onenote.

Men det betyder, at de ændringer du foretager på computeren ikke længere synkroniseres op mod den version, der ligger gemt på SkyDrive eller SharePoint - og derved får du ikke adgang til ændringerne, hvis du eller dem du eventuelt deler notesbogen med, åbner den via Microsoft OneNote Web Apps eller fra en anden computer med OneNote.

Det første tegn på, at OneNote har tabt forbindelsen til din notesbog er, at det vanlige grønne statusikon med et flueben til højre på notesbogen i navigationruden er blevet erstattet med et gråt ikon med en gul advarselstrekant på.

Holder du musemarkøren hen over ikonet, vises et skærmtip, der giver dig information om, hvad der er galt.

Oftest er det en adgangskode, der mangler

I langt de fleste tilfælde kan du genoprette den tabte forbindelse ved at angive brugernavn og adgangskode til notesbogens placering. I sådanne tilfælde vises der en gul meddelelsesbjælke lige under Båndet i OneNote, hvor der står en advarsel om, at OneNote mangler en gyldig adgangskode til en eller flere notesbøger.

Når du højreklikker på bjælken, åbnes en genvejsmenu med genveje til den eller de notesbøger, OneNote mangler adgangskoder til. Klik på den notesbog, du vil angive brugernavn og adgangskode til. Så åbnes en Windows-sikkerhed-dialogboks, hvor du kan angive brugernavn og adgangskode til placeringen.

Hvordan finder jeg ud af, hvad der er galt?

Er der vist en gul advarselstrekant i statusikonet på notesbogen, men ikke nogen gul advarselsbjælke under Båndet, skal du højreklikke på advarselstrekanten og vælge Synkroniseringsstatus for notesbog i genvejsmenuen.

Så åbnes Synkronisering af delte notesbøger-dialogboksen. Klik på Fejl-fanen for at få en detaljeret beskrivelse af fejlen. I langt de fleste tilfælde vil der være tale om, at en eller flere sider eller sektioner i notesbogen af en eller anden grund ikke vil synkroniseres, enten fordi der er opstået to forskellige versioner af den samme side eller slet og ret fordi der er opstået en uoverensstemmelse mellem den lokale kopi og den kopi af notesbogen, der ligger i skyen.

Ret problemer med flere versioner af samme side

Deler du din notesbog med andre og er I så "heldige", at I kommer til at opdatere den samme side nøjagtig samtidig, opstår der to versioner af siden.

Det kan også være, at du har været uden forbindelse til kopien i skyen og har foretaget ændringer på en side, som en anden bruger også har ændret på, mens du var offline. Derved opstår der to næsten samtidige versioner af den samme side - en i den lokale kopi og en i skyen - eller to forskellige versioner hos to brugere af den samme notesbog.

I sådanne tilfælde, hvor det ikke umiddelbart er muligt for OneNote at finde ud af, hvilken version der er den "rigtige" eller seneste, opretter OneNote to eller flere versioner af den samme side hos alle brugere. Det kan i nogle tilfælde give synkroniseringsproblemer, der kun afhjælpes, hvis brugerne sletter de ekstra versioner af siderne, der ikke er aktuelle længere.

Det gør du ved at klikke på Del-fanen | Sideversioner. Så åbnes de ekstra versioner af siderne som nogle grå faner i rækken af sidefaner til højre i notesbogen og du kan nu klikke på hver enkelt sideversion og sammenligne den med den senest synkroniserede version af siden, der vil have samme fanefarve som de andre sidefaner i sektionen.

På fanen for de enkelte versioner af siden kan du se en dato for, hvornår de er oprettet, og hvilken brugers OneNote der har oprettet den.

Side-versionerne slettes med tiden, men jeg har personligt oplevet at have op til et år gamle sideversioner liggende, og har du først problemer med at synkronisere notesbogen ordentligt, bør du overveje at slette de gamle versioner af siderne, efter du har kontrolleret, om der er noget på dem, du ønsker at gemme.

Det kan du så kopiere over på den "rigtige" fane, inden du sletter den gamle version ved at klikke på den gule advarselsbjælke og vælge Slet version i genvejsmenuen.

Ret problemer med forkert placerede sektioner

En anden årsag til synkroniseringsproblemer er, når der opstår forkert placerede sektioner. Forkert placerede sektioner opstår, når OneNote forsøger at synkronisere ændringer, som er udført på en notesbogssektion, hvis sektionsfil ikke kan findes. I sådanne tilfælde vises en særlig Forkert placerede sektioner-"notesbog" nederst i navigationsruden.

Forkert placerede sektioner opstår f.eks., hvis du har udført ændringer på en sektion, der er blevet slettet på den delte placering af en anden bruger, eller hvis du ændrer på siderne i en sektion, som er flyttet til en anden placering af en anden bruger.

Hvis sektionen er flyttet til en anden delt notesbog, som er åben på din computer, kan OneNote genopdage sektionsfilen og synkronisere dine ændringer korrekt i den på den nye placering. Er det tilfældet, åbnes Forkert placerede sektioner-notesbogen, når ændringerne er blevet synkroniseret. Forkert placerede sektioner forbliver i den delte notesbog, indtil OneNote opdager sektionens nye placering, eller indtil du eller en anden bruger flytter eller sletter den forkert placerede sektion.

Vil du bevare de oplysninger, der er samlet på en forkert placeret sektion, kan du klikke på Forkert placerede sektioner-notesbogen nederst i navigationsruden og se hvilke sektioner, OneNote har placeret forkert eller ikke kan finde et sted at placere.

Du kan så flytte sektionen til en anden notesbog eller tilbage i den notesbog, den er blevet slettet fra ved at højreklikke på sektionen og vælge Flyt eller kopier eller Flet ind i en anden sektion i genvejsmenuen. Du kan også vælge at slette den ved at klikke på Slet.

Så snart OneNote igen har styr på de forkert placerede sektioner, forsvinder synkroniseringsproblemet sandsynligvis for den pågældende delte notesbog, når du højreklikker på statusikonet på notesbogen i navigationsruden og vælger Synkroniser denne bærbare computer nu i genvejsmenuen.

Prøv at synkronisere en gang til

Nogle gange skyldes fejlen, at der midlertidigt ikke er forbindelse til notesbogens placering i skyen. Kan du ikke fjerne fejlen på anden måde, så prøv at markere notesbogen i listen på Synkroniseringstatus-fanen i Synkronisering af delte notesbøger-dialogboksen og klik på Synkroniser den valgte notesbog-knappen nederst i dialogboksen.

Så forsøger OneNote at synkronisere notesbogen igen, og i mange tilfælde løser det problemet af sig selv.

Læs også

Optag dine møder med OneNote




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere