Spam er et stigende problem for danske webbrugere, der dagligt må se de irriterende mails dumpe ind i postkassen på nettet. Hidtil har det mest været udenlandske firmaer, der udsender spam.
Der er dog også danske firmaer mellem synderne, selv om det er ulovligt at udsende spam herhjemme. På en tilfældig uge modtog Computerworld Online således tre eksempler.
Den ene mail indeholdt reklame for nye produkter fra Samsonite, der fremstiller kufferter og tasker. Direktøren for firmaet bag reklamen ? Nomad Technologies ? kan ikke umiddelbart forklare, hvordan undertegnedes mailadressen er endt i kartoteket over brugere, der ønsker reklamer tilsendt med mail.
- Det må bero på en fejl, at din mailadresse er endt i vores kartotek, men jeg vil sørge for at den straks bliver slettet, siger Ole Berstein, Nomad Technologies.
Han er uenig i at mailen er spam.
- Det her er et nyhedsbrev, som blandt andet udsendes til folk i pressen, der har givet os deres mailadresse, siger Ole Berstein.
Spam med oversættelse
Firmaet Stargate A/S udsendte en reklame for et oversættelsesværktøj. Den blev også modtaget her på redaktionen, samt af flere af Computerworlds læsere, selv om ingen af modtagerne nogensinde har bedt om at få reklamer fra firmaet.
Computerworld Online har ringet flere gange til firmaet og lagt besked på telefonsvareren med ønske om en kommentar, men der blev aldrig ringet tilbage.
Spammede ved en fejl
Firmaet Marketing Interactive Solutions udsendte ved en fejl en mail med en reklame for et nyt spil til 172 mennesker, der havde frabedt sig at modtage reklamer. Firmaet har straks udsendt en uforbeholden undskyldning til dem.
Ifølge marketingchef Jacob Honoré, Marketing Interactive Solutions, blev mailen udsendt på grund en fejl i selskabets mailrobot, der blandt andet var opstået på grund af virus.
Samtidig blev adresserne de i alt 1.054 modtagere indsat i modtagerfeltet i stedet for i bcc-feltet. Det betød at samtlige modtagere kunne se, hvem de andre modtagere var, hvilket også er ulovligt. Det huer ikke Jacob Honoré.
- At vi ved en fejl fik udsendt mail til mennesker, der ikke havde bedt om dem, er i sig selv alvorligt nok. Men at vi så samtidig har fået offentliggjort navnene på samtlige modtagere, er virkeligt alvorligt. Vi har jo ingen interesse i at hjælpe spammere til at få udvidet deres adresseliste, siger han.
Ingen stigning i klager over danske spammails
Herhjemme tager Forbrugerstyrelsen sig af klager over spam. Styrelsen oprettede i sommeren 2002 en mailadresse, hvor man kan klage over firmaer, der spammer.
Jurist i Forbrugerstyrelsen, Peter Fogh Knudsen, oplyser, at styrelsen har modtaget omkring 25.000 klager over spam, siden adressen blev oprettet i sommeren 2002.
Han vurderer, at der ikke har været en stigning i antallet klager over danske spammails i den seneste tid.
Ifølge Peter Fogh Knudsen handler 20 procent af klagerne om danske firmaer, hvilket svarer til 5000 klager. Amerikanske firmaer dominerer de resterende 80 procent af klagerne.