Russisk hacker stjal 55 millioner kroner

27-årig russer undgår alligevel fængselsstraf.

En russisk mand har i en retssag erklæret sig skyldig i et tyveri af 55 millioner kroner fra kunder hos betalingsselskabet World Pay. Det skete for to år siden ved at hacke sig ind i konti.

Den skyldige, 27-årige Yevgenij Anikin, undgår alligevel at ruske tremmer, skriver det russiske nyhedsbueau RIA. Tirsdag blev han idømt fem års betinget fængsel. Det betyder, at han kan undgå fængsel, hvis han fremover holder sig på dydens smalle sti.

Den unge russer var blot et af medlemmerne i en hackerring, der udførte jobbet mod World Pay, som dengang var ejet af Royal Bank of Scotland. De it-kriminelle hackede sig ind i bank-kontiene og hævede grænsen for, hvor meget de kunne hæve, før de lænsede kontiene.

Efter at have polstret sig med de fremmedes penge købte Yevgenij Anikin to lejligheder i Novosibirsk, som ligger nord for Mongoliet og Kazakhstan. Han købte også en luksus-bil. Ved et retsmøde mandag undskyldte han tyveriet og fortalte, at han var gået i gang med at betale beløbet tilbage.

"Jeg vil gerne fortælle, at jeg fortryder og fuldt ud indrømmer min skyld," sagde Yevgenij Anikin og bad samtidig om en mild straf.

Et andet medlem af hackerringen blev for fem måneder siden idømt en fængselsstraf på seks år.

For tiden er mange øst-asiatiske lande berygtede for at huse it-kriminelle i stor stil, men også Rusland og andre østeuropæiske lande har gennem tiderne været hjemsted for hackere og it-kriminelle. Den berygtede trojaner Zeus, der er blevet brugt som keylogger til at stjæle adgang til bankkonti, er eksempelvis programmeret i Rusland.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere