Artikel top billede

Stor nordjysk satsning på iPad

50 iPads ligger i hænderne på medarbejdere hos Nordjyske Medier, der satser stort på det nye udstyr.

I et lokale hos Nordjyske Medier har der i en periode stået en stolt mur af papbokse, som 50 parallelimporterede iPads har ankommet i. Muren var to meter bred.

"Det var tydeligt for enhver, hvad der foregik," siger Lars Jespersen, chefredaktør ved Nordjyske Medier.

Selv om Apple endnu ikke officielt har lanceret iPad i Danmark, så satser den nordjyske medievirksomhed, som i dag producerer papiravis, radio og lokal-tv, det nye udstyr. Det betyder, at virkomhedens medarbejdere har skullet lære at håndtere den lille tavle-pv i hånden, dérfor de 50 iPads i huset.

Den 5. november, næste fredag, lancerer virksomheden en iPad-applikation, som skal imponere specielt de unge, svært tilgængelige læsere og hente nye penge hjem til virksomheden. Nordjyderne er ikke de første til at gå på iPad. Berlingske Business har lanceret en app, og ComON's søstermedier GEAR, Mobil, Zoom og det nye iPhone-magasin har også puttet deres glittede magasiner på tabletten.

Applikationen får fra starten nyt indhold to gang om ugen, senere tre gange om ugen. Den er født med et gavekort med tre gratis udgivelser, men siden vil læseren skulle oprette sig som bruger på Nordjyske Mediers brugersystem og betale for nyt indhold. Prisen ligger under papirudgaven, som koster en tyver, forklarer Lars Jespersen.

Mere end kopi
Nordjyske serverer mere end kopiværk for læserne, der om en uge kan hente applikationen.

"Det letteste ville være at tage et website og flytte over på tabletten, men det tror vi ikke på giver mening på tabletten. Vi mener, at oplevelsen bestemmer mere end nyhedsopdateringen, så vi er endt i magasin-enden," forklarer Lars Jespersen.

Resultatet bliver et multimediemagasin, der blander tekst, video, grafik og lyd. Det vil være forskelligt, hvor mange funktioner en historie vil indeholde, men der vil altid være mindst to elementer i en historie, forklarer chefredaktøren.

Alle kan bruge iPads
Allerede nu har virksomheden, der i 2009 havde en omsætning på 650 millioner kroner og et underskud på 15 millioner, investeret millioner i udviklingen. Projektet har en klar budgetramme, men chefredaktøren vil af konkurrencehensyn holde tallet hemmeligt. Det drejer sig dog om under 10 millioner kroner.

Et udvalg på op til 10 mand har siden august arbejdet på at udvikle applikationen. Det er journalister, grafikere og it-udviklere. De 50 parallelimporterede iPads har dog ikke blot været i hænderne på de 10 projektmedarbejdere.

"Dem, der har arbejdet direkte med det,- de er nødt til at have en. Men vi tror også på, at det er meget vigtigt at udbrede forståelsen for, hvad det er for noget til andre i huset, så vi har haft en udlånsordning, hvor alle har haft mulighed for at prøve og låne dem i nogle dage eller en uge," forklarer Lars Jespersen.

Sælgerne i huset skal også kende iPad'ens styrker.

"Det er også vigtigt at vide, hvilke annoncer og typer indhold, der passer til apparatet. Derfor er det vigtigt, at også salgsafdelingen har kendskab til disse devices og kan tage dem med ud og vise til kunderne," siger chefredaktøren.

Annoncørerne får derfor mulighed for at bestille levende annoncer specifikt til den lille maskine. Det kan både være billedgallerier, video, quizzer og andet dynamisk reklame.

I nul næste år
På baggund af salgstal fra andre markeder, er medievirksomheden kommet frem til, at 150.000 danskere vil eje en tavle-pc et år efter lanceringen af iPad i Danmark. Af dem vil en andel bo i Nordjylland, og en del af dem, vil købe applikationen, vurderer han. På den baggrund regner mediechefen med, at investeringen kan løbe rundt.

"Vi kigger på, hvornår det går lige op mellem udgifter og indtægter. Vi drømmer om, at det kan ske engang næste år, og det bliver selvfølgelig sidst på året," siger Lars Jespersen.

"I starten vil det være småt, men så pludselig eksploderer det," siger Lars Jespersen.

Mediehuset drømmer ikke blot om indtjening på iPad.

"Vi er ret sikre på at lancere til iPad, Android og i hvert fald en mere. Vi siger, at man skal være på to-tre udbredte platforme. Vi regner med, at når vi først har udviklet til en platform, vil det være overkommeligt at flytte det over til en ny," siger Lars Jespersen.

Koster mindre end papir
Han påpeger desuden, at selv om udviklingen og udtænkningen af et helt nyt forretningsområde som tabletmarkedet koster kassen, så er de løbende udgifter mere overkommelige end med papiravisproduktionen, hvor der både skal postes penge i trykkeri og traditionel distribution.

Chefredaktøren lægger ikke skjul på, at lanceringen også er et forsøg på branding over for den unge målgruppe, som ellers er svær at få fat på for de gamle medier.

"Når vi har noget unikt, når det kommer, så promoverer vi os over for den målgruppe," forklarer Lars Jespersen.

"Man kunne godt vente lidt længere tid og se, hvad andre laver, men der har vi valgt at sige, at vi gerne ville være med fra starten, fordi vi tror på, at det er en god måde at få fat på de unge, som vi i dag ikke har så god kontakt med," siger mediechefen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere