Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Avis fanger Google i at sælge cannabis

Google har via sine AdWords stillet sin søgemaskine til rådighed for salg af cannabis og falske billetter til sommer-OL i London.

Læs også:
Google skal betale milliardbeløb for Viagra-reklamer

Google forringer søgninger som straf for bommert

Det britiske nyhedsflagskib BBC har grebet søgegiganten Google i at sælge falske billetter til de olympiske sommerlege i London om et halvt år.

Også salg af cannabis og falske ID-kort er blevet fundet i Googles sponsorede links.
 
Efter BBC-opdagelsen af det ulovlige salg i Googles automatiserede reklame-system har Google fjernet de forbudte reklamer.
 
Søgeselskabet har efterfølgende forklaret til BBC-programmet 5 Live, at det har beholdt eventuelle pengesummer fra selskaberne med de ulovlige reklamer, før ulovlighederne er blevet fjernet.
 
Det skriver BBC, der også beretter, at Google har fjernet links fra sin søgemaskine til salg af ulovlige OL-billetter efter en forespørgsel fra de britiske politimyndigheder.
 
Troværdig reklame
BBC er gået ind i sagen efter tip fra en kilde, Liz, der har nægtet at give sit fulde navn.  
 
Liz og hendes søster købte to falske billetter til deres forældre fra et site, som de fandt ved at indtaste "Olympiske billetter" i Googles søgemaskine.
 
"Der var en sponsoreret reklame øverst på hjemmesiden, så vi gik ud fra, at det var et troværdigt, officielt site, og så brugte vi 6.500 kroner på to billetter til mor og far til 1.500 meterløbet, som min far virkelig gerne vil se," forklarer Liz til BBC om sin oplevelse med Googles søgemaskine og reklamer.
 
Efter ordren fik Liz en mail fra LiveOlympicTickets-selskabet, der forklarede, at købet ikke kunne gå igennem, før hun faxede en kopi af sin underskrift.

Og så begyndte alarmklokkerne at ringe.
 
Flere ulovligheder i søgemaskinen
En af Liz' familiemedlemmer skrev siden til Google og fik dette svar: 

Har du penge kan du komme til tops hos Google

"Google AdWords stiller en platform til rådighed for selskaber, der ønsker at reklamere for deres services. Vi er ikke ansvarlige for, og heller ikke i stand til at overvåge, alle handlinger, som hvert af disse selskaber foretager sig," stod der ifølge BBC i mailen fra Google.
 
Londons politienhed, Metropolitan Police, har længe haft øjnene rettet mod billetsvindlerne fra LiveOlympicTickets, som er en virksomhed registreret uden for Storbritannien.

På trods af opsynet fra lovens lange arm havde selskabet formået at placere sig helt øverst i de sponsorerede Google-søgninger over illegale billetter til de olympiske lege.
 
Linket blev endelig fjernet, efter BBC-programmet 5 Live Investigations kontaktede Google.
 
Samtidig kunne journalisterne på BBC-programmet konstatere, at der også var andre ulovlige reklamer i Google-søgningerne, hvor brugerne kunne købe cannabis, falske pas og ID-kort.
 
Dyrt at ligge øverst
Google forklarer til BBC, at selskabets AdWord-maskinerne filtrerer på ord, der kan indgå i ulovlige handler, som Google siden manuelt pløjer igennem for at kontrollere, om der rent faktisk foregår noget illegalt - og derefter eventuelt fjerne reklamerne.
 
Samtidig forklarer søgeselskabet, at kvaliteten af reklamerne samt prisen for at reklamere bestemmer, hvor højt placeret reklamerne ligger i søgemaskinen.
 
Et britiske sikkerhedsekspert har testet Googles automatiserede søgemaskiner netop  ved at vippe et falsk billet-sted af pinden øverst i søgemaskinen.
 
"Vi foretog et eksperiment for seks måneder siden for at få fjernet et falsk billetsted fra toppen af Googles AdWords-resultater, og vi gik op til 28 pund (252 kroner, red.) per klik, og vi kunne stadig ikke få dem væk fra toppen," forklarer sikkerhedsekspert Reg Walker til BBC.
 
Tidligere har Googles sponsorerede links kostet selskabet dyrt, da søgeselskabet i august måtte slippe 2,5 milliarder kroner i bøde til den amerikanske stat for at have bragt ulovlige reklamer for medicin, der blev solgt uden recept. 

Trods den væmmelige bøde kunne Google i sit sidste årsregnskab notere en indtjening på 60 milliarder kroner, hvor AdWords er en af hovedårene til rigdommen.
 
Liz har indtil videre mistet 6.500 kroner, men har en sag kørende med sin bank om at få pengene tilbage.

Læs også:
Google skal betale milliardbeløb for Viagra-reklamer

Google forringer søgninger som straf for bommert




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere