Distributørernes strammere krav og prispolitik over for mindre kunder har fået flere SMB-forhandlere til i stigende grad at fravælge distributørerne og i stedet købe produkter hos onlineforhandlere.
Et eksempel er Christian Skotte Iversen fra CSI-data i Køge. Han fortæller, at han blandt andet køber ind hos Atea.
"Jeg har lidt samarbejde med dem, for nogle gange har de bedre indkøbsaftaler, end jeg selv har. På tilsvarende måde handler jeg også hos Dustin og Proshop," fortæller han til CRN.
CRN har talt med flere andre forhandlere, der også køber ind hos onlinebutikker, men de færreste ønsker at stå frem offentligt.
Sovet i timen?
Lars Krull, seniorrådgiver på Aalborg Universitet, ser tendensen som et tegn på, at distributørerne har sovet i timen.
"De har skåret så mange services væk og udsultet sig selv så meget, at de har udspillet deres rolle," siger han.
Hos distributøren EET mener koncernchef John Thomas ikke, at hans egen virksomhed bliver ramt, men han erkender, at det er en tendens, distributørerne må tage alvorligt.
"Det hænger sammen med, at kravet til forhandlernes indkøb vokser. Hvis tendensen fortsætter, kan jeg godt se, at det kan blive et problem," siger han.