Artikel top billede

(Foto: NOKIA /)

Nokias salg langt dårligere end forventet

Flere fyringer kan være på vej hos den finske
mobilproducent.

Et skuffende salg i årets første måneder fik onsdag Nokia til
at nedjustere forventningerne til første og andet kvartal.

Ifølge Nokia er det især salget i den såkaldte device- og
service-enhed, der med en negativ driftsmarginal på tre procent i første kvartal ikke lever op til forventningerne.

Målet var i første omgang sat til et rundt nul.

Nedjusteringerne skyldes ifølge Nokia et skuffende salg i Mellemøsten, Afrika og Indien, foruden faldende marginal indtjening på smartphones.

"Vores skuffende finansielle resultater for devices og services
i første kvartal illustrerer, at vores device- og serviceenhed fortsat befinder sig midt i en overgangsperiode," udtaler topchef Stephen Elop i en meddelelse.

Af lyspunkter i mørket nævnes dog salget af smartphone-produktet Lumia, der netop skal sikre Nokias comeback på smartphone-scenen.

Yderligere besparelser

Lumia har haft et støt stigende salg siden lanceringen af i november 2011, og i første kvartal blev der slynget over to millioner Lumia-smartphones over disken.

Men det er næppe nok til at undgå yderligere af de
besparelser, der sidste år kostede tusindvis af arbejdspladser.

"Nokia fortsætter med at sætte skub i Lumia-salget og vil
fortsætte med at sænke virksomhedens omkostningsstruktur, øge cashflow'et og opretholde en stærk finansiel position," står der i meddelelsen fra Nokia, der hermed antyder, at livremmen skal spændes yderligere ind.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere