Artikel top billede

Tech Data mister omsætning

De europæiske afdelinger Tech Data tjener kun det halve af deres kolleger på den anden side af Atlanterhavet.

Der skal tjenes flere penge - især i Europa. Sådan lyder budskabet fra den amerikanske distributionskoncern Tech Data, som i årets første tre måneder øgede sin indtjeningsmargen fra 1,2 procent til næsten 1,4 procent. Der er dog stadig et stykke vej til koncernens mål om en margen for hele 2012 på 1,55 procent.

Tech Datas indtjening er dog fortsat stærkest i Nord- og Sydamerika, hvor indtjeningen allerede ligger på den gode side af to procent, mens det tilsvarende tal for det europæiske marked ligger på knap en procent.

Den øgede indtjening i årets første kvartal er sket på trods af et fald i de samlede salgsindtægter på næsten syv procent - fra 36,9 milliarder kroner i samme kvartal i fjor til 34,4 milliarder kroner i år.

Halvdelen af nedgangen skyldes ifølge Tech Data, at en række udenlandske valutaer er faldet i forhold til den amerikanske dollar, mens den anden halvdel hænger sammen med ændringer i afregninger med producenter og andre leverandører.

Korrigeret for disse forhold er salget faktisk gået smule frem, lyder det fra Tech Datas koncernchef Robert Dutkowsky.

"Vi er tilfredse med en solid start på vores regnskabsår med en rekordstor indtjening," siger Dutkowsky i en kommentar til kvartalsregnskabet.

Presset for højere profit er blandt andet slået igennem i Danmark, hvor landechef Hanne Sjøberg for nylig varslede indfasning af en fælles "koncernmodel" med udvidelse af forretningsområderne på det danske marked.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere