Artikel top billede

Arrow Danmark: Vi spytter selv marketingpenge i kassen

Distributøren Arrow ECS har sit eget marketingselskab, og når der laves marketingkampagner for leverandører og forhandlere, så "spytter Arrow også selv i kassen," fortæller direktøren.

Arrow ECS Denmark har afleveret et "tilfredsstillende" regnskab for 2011. Tilfredsstillende fordi omsætningen stiger, og selskabet tjener penge.

Marketingselskabet IP Vista, som Arrow ejer 100 procent tjener til gengæld ikke penge. Men det er selvfølgelig særdeles bekvemt for Arrow, at have sit eget marketingsselskab.

"Vi klarer al marketing in house, og selskabet arbejder også med telemarketing, hvor medarbejderne ringer ud for både forhandlere og leverandører. Omkostningerne til den slags 'direct' marketingaktiviteter bliver taget ud af leverandørernes budgetter, og vi spytter også selv noget i kassen," fortæller Henrik Resting-Jeppesen, direktør for Arrow ECS Denmark.

Når man ser på Arrows regnskaber, så er tendensen en forholdsvis konstant stigende omsætning og indtjening. Hemmeligheden bag det er ifølge direktøren, at Arrow har en del agenturer, som distributøren har siddet på i mange år.

"Derfor har vi ret store markedsandele, og hvis markedet så stiger en fem-syv procent, så stiger vores markedsdel tilsvarende, og nu har markedet været ret konstant de sidste par år. Omvendt rammer det selvfølgelig også hårdt, når markedet falder," forklarer Henrik Resting-Jeppesen.

Han tilføjer, at gode resultater også i høj grad er et spørgsmål om at have de rigtige medarbejdere og helst med høj anciennitet, og sådan nogle har Arrow mange af ifølge Resting-Jeppesen.

Tjente en anelse mindre

På trods af, at Arrows omsætning steg fra 2010 til 2011, og at bruttofortjenesten blev øget med 10 millioner kroner, så tjente virksomheden en anelse mindre end i 2010.

"Dels betalte vi 800.000 kroner mere i skat, dels er vi virksomhedsmæssigt med i et EMEA 'set up', der betyder, at selskabet er med til at betale for store fælles arrangementer og udviklingsprojekter, som for eksempel den cloud-satsning, som finder sted i London i begyndelsen af juli måned," siger Henrik Resting-Jeppesen.

Han vil ikke fortælle mere om cloud-initiativet, men rent økonomisk er det sådan, at udgifterne bliver betalt i 2011 og i 2012, mens indtægterne lader vente på sig.

"Selvfølgelig forventer vi, at sådanne initiativer skal give indtægter, men vi vil tidligst se dem fra næste år. Udgifterne kommer i 2011/12, og så håber vi, at indtægterne følger i de kommende år," siger Henrik Resting-Jeppesen.

Når det gælder konkurrencen, så synes Henrik Resting-Jeppesen ikke, at Arrow har "nærmeste konkurrenter".

"Derimod har vi mange mindre konkurrenter i form af forskellige distributører på de mange brands, vi har," siger han, men vil dog ikke sætte navn på konkurrenterne.

Her er Arrows konkurrenter

Nu er det ikke nogen hemmelighed, hvem der distribuerer hvad, så CRN kan godt sætte navn på et par af Arrows konkurrenter.

Eksempelvis er Arrow store på storage, og det samme er SEC DataCom, Actebis og Tech Data. Når det gælder produkter inden for sikkerhed, så stiller firmaer som Infinigate og Computerlinks gerne op i ringen mod Arrow, mens Actebis, Dell og Tech står klar til at konkurrere, når det handler om servere.

 Når det gælder produkter inden for sikkerhed, så stiller firmaer som Infinigate og Computerlinks gerne op i ringen mod Arrow, mens Actebis, Dell og Tech Data står klar til at konkurrere, når det handler om servere.

I kraft af, at Arrow ECS som en børsnoteret amerikansk virksomhed, er underlagt strenge regler, vil direktøren slet ikke udtale sig om forventningerne til indeværende regnskabsår.

I regnskabet kan man læse, at forventningerne til 2012 ligger på niveau med forventningerne til 2011.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere