Artikel top billede

It er skide skægt i BonBon-Land

De færreste af os tænker over det, når vi render i BonBon-Land med familien. Men parken med forlystelser som Svend Svingarm og Vildsvinet gemmer på et større it-setup.

Skide skæg it i BonBonLand

Reportage: Allerede inden man kan se indgangen til forlystelsesparken BonBon-Land, er man klar over, hvor man er på vej hen.

Flere af parkens karakterer står udstillet helt ude ved hovedvejen fra Næstved, og over trætoppene kan man se den tårnhøje forlystelse Svend Svingarm stå som et - for nogen måske faretruende - varsel for, hvad dagen skal bringe.

Forlystelsesparken på Sydsjælland er mest kendt for sine farverige figurer med politisk ukorrekte navne som Hundeprutten, Mågeklatten, Klaptorsken og alle deres venner.

Og når familien er på tur i sommerferien, er det nok ikke det komplicerede it-setup, der tænkes på.

Men det er der, gemt bag farverig og sjovt navngivet indpakning.

"Alt herinde er jo faktisk styret af it," siger Richard Horslev, som er økonomi- og it-chef i BonBon-Land.

Fjernkontrol fra Tyskland

På de fleste af de nyere forlystelser er der mulighed for tilkobling til internettet.

Det betyder, at leverandøren i Tyskland via internettet kan yde support, hvis forlystelsen bryder ned.

"Det er rigtigt smart, for når jeg stikker et kabel i forlystelsen, kan leverandøren med det samme fortælle mig præcis hvilken del, jeg måske skal udskifte," fortæller driftsansvarlig Michael Wallin.

Alternativet er, at folk fra den tyske leverandør skal rejse til BonBon-Land for at reparere forlystelsen.

Med internetopkoblingen sparer parken både tid og penge, og der er mindre risiko for, at familier, som har glædet sig, bliver skuffede over en nedbrudt forlystelse.

It tager sig af sikkerheden

It spiller også en rolle for sikkerheden, fortæller driftsansvarlig Michael Wallin, da vi står foran en af de helt klassiske forlystelser i parken, nemlig karrusellen Skildpadden.

"Hvis Skildpadden eksempelvis er indstillet til at hæve sig tre meter på 20 sekunder, og den bryder en af de parametre, så sænker den sig ganske enkelt igen og stopper helt," fortæller han.

Der er i det hele taget ikke mange steder i BonBon-Land, hvor it ikke er indblandet.

"Det er egentlig forbavsende lidt her, der ikke er it-styret," funderer it-chef Richard Horslev, da vi passerer en lille sø, hvor farverige pedalbåde udformet som anden fra Andemads-slikket flyder rundt.

"Ja, der er jo lige pedalbådene her - de kører på rugbrødsmotorer," griner han.

Outsourcing i Paradis

Vi er kolleger med vores konkurrenter

Trods en enorm mængde it har parken faktisk ikke sin egen it-afdeling. Alt er outsourcet, da det er væsentligt billigere.

Al navision-it er outsourcet til NaviPartner, mens al anden it er outsourcet til Ravn IT i Slagelse.

Og når det kommer til al teknikken, er BonBon-Land i tæt dialog med de andre forlystelsesparker, selvom de i virkeligheden er konkurrenter.

"Når det kommer til teknikken, er vi meget kollegiale i branchen. Vi drager nytte af hinandens erfaringer med forskellige typer teknik," siger Michael Wallin, og Richard Horslev tilføjer:

"På forretningssiden er det selvfølgelig noget helt andet, men det lader vi folkene i marketing om."

Arbejder lige ved siden af Paradis

Besøget i BonBon-Land er ved at være slut, og på vej ud af parken ledes gæsterne gennem parkens store butik, der sælger merchandise og slik.

Butikken hedder 'Paradise', og i den tilstødende bygning ligger administrationen, hvor Richard Horslevs kontor befinder sig.

"Ja, jeg arbejder lige ved siden af Paradis. Det er jo dejligt at kunne sige det," griner han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere