Derfor skader det karrieren at arbejde hjemmefra

I dag kan vi næsten alle arbejde hjemmefra. Men er det nu også en god idé?

Annonce:
Annonce:
Takket være trådløs teknologi behøver du ikke længere møde ind på dit arbejde, men kan i princippet bo i Californien og stadigvæk passe et kontorarbejde hos en virksomhed i Glostrup.

Men det er dog langt fra karrierefremmende, hvis vi skal tro en ny undersøgelse, der er blevet bragt i MIT Sloan Management Review - et videnskabeligt tidsskrift tilknyttet det amerikanske universitet Massachusetts Institute of Technology.

Ifølge undersøgelsen er folk, der på fast basis arbejder hjemmefra, mindre tilbøjelige til at blive forfremmet, og de risikerer at få mindre lønforhøjelse end kollegerne.

Chefen vil se dit ansigt
Det skyldes, at cheferne lader sig påvirke af det, som forskerne bag undersøgelsen kalder "passive facetime". Det vil sige, at du får ekstra plusser i karakterbogen, alene fordi din chef og dine kolleger til dagligt ser dit ansigt på kontoret.

Ledere er ifølge undersøgelsen 9 procent mere tilbøjelige til at beskrive ansatte som 'ansvarlige' og 'pålidelige', hvis de er på kontoret i den normale arbejdstid.

Mens ansatte der også bliver set på kontoret uden for den normale arbejdstid 25 procent oftere end deres hjemmearbejdende kolleger bliver beskrevet som 'engagerede' og 'dedikerede'.

Ifølge magasinet Time har det amerikanske universitet Stanford University tidligere lavet en undersøgelse blandt ansatte i et kinesisk rejsebureau, der viser, at de ansatte der arbejder hjemmefra er mere effektive end deres kolleger på kontoret. Det tilskrives blandt andet, at de ikke bruger tid på at pendle og desuden har færre sygedage.

Til gengæld beretter Time, at en anden undersøgelse foretaget af det amerikanske analysehus Wakefield Research viser, at 43 procent af alle hjemmearbejdende siger, at de har set et tv-show i arbejdstiden, mens 24 procent oplyser, at de har indtaget alkohol i arbejdstiden.

Ubevidst forfordeling
Ifølge forskerne bag undersøgelsen fra MIT tyder meget på, at det ofte er ubevidst, når chefer tilgodeser ansatte på baggrund af deres fysiske tilstedeværelse.

En af de personer, der medvirker i undersøgelsen, vurderer, at cheferne ofte ubevidst bliver irriteret på medarbejderen, når der er travlhed i virksomheden, og nogle af medarbejderne ikke er inden for synsvidde.

Vil du som chef undgå at behandle hjemmearbejdende ansatte uretfærdigt, anbefaler forskerne bag undersøgelsen derfor, at ledere anvender så mange objektive kriterier som overhovedet muligt, når de skal vurdere medarbejderne.


Læs også:

Sådan driver du dit danske firma fra et ferieparadis

Her er afløseren for dit dødssyge hjemmekontor



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Salg og implementering af CRM-software hos mellemstore og store virksomheder.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om udfordringerne og processen frem imod en bedre...

I dette white paper kan du læse om strategidelen i porteføljestyringen - det vil sige, hvordan du...

I dette white paper kan du læse om, hvad medarbejderne i dag forventer af dine...

 
Kommende events
CIO Executive Update
CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner.


Microsoft Office 365
Det cloud-baserede Office 365 er et af de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. Vi har allieret os med eksperter og cases, som kan give dig en konkret og koncentreret introduktion til det alsidige værktøj. Så tilbring en formiddag i selskab med Office 365 og se hvorfor produktet er så populært ? og hvordan it-afdelingen og brugerne høster fordelene i Office 365.


Hvordan finder og fastholder du de bedste it-medarbejdere?
Hvordan skal du tiltrække de bedste it-kandidater i fremtiden? Og hvilke kompetencer kommer virksomhederne fremover til at efterspørge?







Log ind
x
E-mail
Kodeord