Derfor skader det karrieren at arbejde hjemmefra

I dag kan vi næsten alle arbejde hjemmefra. Men er det nu også en god idé?

Annonce:
Annonce:
Takket være trådløs teknologi behøver du ikke længere møde ind på dit arbejde, men kan i princippet bo i Californien og stadigvæk passe et kontorarbejde hos en virksomhed i Glostrup.

Men det er dog langt fra karrierefremmende, hvis vi skal tro en ny undersøgelse, der er blevet bragt i MIT Sloan Management Review - et videnskabeligt tidsskrift tilknyttet det amerikanske universitet Massachusetts Institute of Technology.

Ifølge undersøgelsen er folk, der på fast basis arbejder hjemmefra, mindre tilbøjelige til at blive forfremmet, og de risikerer at få mindre lønforhøjelse end kollegerne.

Chefen vil se dit ansigt
Det skyldes, at cheferne lader sig påvirke af det, som forskerne bag undersøgelsen kalder "passive facetime". Det vil sige, at du får ekstra plusser i karakterbogen, alene fordi din chef og dine kolleger til dagligt ser dit ansigt på kontoret.

Ledere er ifølge undersøgelsen 9 procent mere tilbøjelige til at beskrive ansatte som 'ansvarlige' og 'pålidelige', hvis de er på kontoret i den normale arbejdstid.

Mens ansatte der også bliver set på kontoret uden for den normale arbejdstid 25 procent oftere end deres hjemmearbejdende kolleger bliver beskrevet som 'engagerede' og 'dedikerede'.

Ifølge magasinet Time har det amerikanske universitet Stanford University tidligere lavet en undersøgelse blandt ansatte i et kinesisk rejsebureau, der viser, at de ansatte der arbejder hjemmefra er mere effektive end deres kolleger på kontoret. Det tilskrives blandt andet, at de ikke bruger tid på at pendle og desuden har færre sygedage.

Til gengæld beretter Time, at en anden undersøgelse foretaget af det amerikanske analysehus Wakefield Research viser, at 43 procent af alle hjemmearbejdende siger, at de har set et tv-show i arbejdstiden, mens 24 procent oplyser, at de har indtaget alkohol i arbejdstiden.

Ubevidst forfordeling
Ifølge forskerne bag undersøgelsen fra MIT tyder meget på, at det ofte er ubevidst, når chefer tilgodeser ansatte på baggrund af deres fysiske tilstedeværelse.

En af de personer, der medvirker i undersøgelsen, vurderer, at cheferne ofte ubevidst bliver irriteret på medarbejderen, når der er travlhed i virksomheden, og nogle af medarbejderne ikke er inden for synsvidde.

Vil du som chef undgå at behandle hjemmearbejdende ansatte uretfærdigt, anbefaler forskerne bag undersøgelsen derfor, at ledere anvender så mange objektive kriterier som overhovedet muligt, når de skal vurdere medarbejderne.


Læs også:

Sådan driver du dit danske firma fra et ferieparadis

Her er afløseren for dit dødssyge hjemmekontor



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Front-data Danmark A/S
Konsulentydelser inden for oursourcing og softwareudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Gratis tips og tricks med Excel

Er du controller, laborant, analytiker, administrativ medarbejder eller noget helt andet, så er Excel genvejen til mange rutiner, der kan gøre hverdagen lettere. Kom og hør hvad Excel kan bruges til. Læs mere

Computerworld - 2730 Herlev



Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Mobility: Sådan får du de bedste løsninger

Mobility er et afgørende indsatsområde i de fleste danske virksomheder 2014. Om det er interne apps, teleløsninger, mobile grænseflader rettet mod partnere, et konkret mobilt produkt til kunderne eller noget helt fjerde, så er der rigtig mange elementer at forholde sig til. På dette how-to kommer vi omkring alt fra de grundlæggende mobil-strategier til overvejelser om infrastruktur, udvikling og drift i forbindelse med mobile løsninger. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup






Computerworld
Apple trækker iOS 8-opdatering tilbage - ødelægger iPhone
En splinterny opdatering til iOS 8 har udløst så mange klager, at Apple har trukket den tilbage igen.
CIO
It-chefer kæmper med fortiden: Anses stadig mest som drifts-folk
De fleste it-chefer og CIO'er har for længst forstået, at it er nøglen til at skabe vækst og innovation i virksomheden. Desværre er det ikke nødvendigvis en erkendelse, man har i resten af organisationen.
Comon
Android og iOS-kryptering får politiets alarmklokker til at ringe
Tendensen med at pakke brugernes smartphone-data ind i kryptering vækker bekymring hos politimyndigheder. De mener, at mange sager forbliver uløste, hvis ikke de kan få adgang til borgernes mobiltelefoner.
Channelworld
Buldrer frem: Dustin er kongen af dansk online-salg
Den svenske online-koncern stormer frem i Danmark og sætter sig på to titler i årets udgave af Computerworlds Top 100.
White paper
Sikre identiteter er god forretning
Aladdin eToken er en stærk autentificeringsløsning, der understøtter nuværende og fremtidige krav og giver et højt investeringsafkast (ROI).


Log ind
x
E-mail
Kodeord