Artikel top billede

Fra venstre: Kim Thrysøe, Thomas Jørgensen og Bo Finnerup Madsen. Foto: Privatfoto. (Foto: Picasa)

Hollandsk kæmpe køber tre glade datalogers it-firma

Tre dataloger stiftede dansk softwarehus. Efter vilde vækstal sælger de nu selskabet til hollandsk gigant.

De tre datalog-uddannede stiftere af Atira, Kim Thrysøe, Thomas Jørgensen og Bo Finnerup Madsen, er glade nordjyder lige nu.

De har netop solgt deres selskab til en hollandsk gigant på sit område.

På et lille årti har iværksætterne nemlig banket et selskab op, der i dag har en omsætning på 23,3 millioner kroner og et overskud på 6,3 millioner kroner.

Alene de sidste tre år har overskuddet før skat været på 17 millioner kroner.

Nu er selskabet netop blevet solgt til det hollandske selskab, Elsevier, der i modsætning til Atiras omkring 30 ansatte har 7.000 ansatte på verdensplan.

Salgsprisen offentliggøres ikke, men angiveligt skulle Atiras produkt Pure have et godt potentiale på endnu flere markeder.

Udlandseventyr i vente

Atira udviklerit-systemer, der skal holde styr på blandt andet videnskabelige projekter.

Kunderne tæller, ifølge selskabet, alle de danske universiteter, men også britiske King's College London, University of Edinburgh og University of Birmingham og finske University of Helsinki.

Mere end halvdelen af omsætning kommer fra eksport

Men nu skal produkterne endnu mere ud i verden.

Fortsætter i selskabet

Hvorfor valgte i overhovedet at sælge?

Medstifter: Derfor solgte vi selskabet

"Baggrunden for at sælge var, at vi rendte ind i nogle folk som ville det samme som os, og som værdsatte den måde vi arbejder og gør tingene på. Samtidig kunne vi se dem bringe en global tilstedeværelse med det samme, som ville være svær for os at bygge op selv," svarer direktør Thomas Jørgensen fra Atira.

Selvom de tre stiftere og yderligere to medarbejdere, der var trådt ind som partnere, nu sælger deres aktier, så bliver de i selskabet.

"Alle mand fortsætter i selskabet og vores Aalborg-kontor skal forsætte som et teknisk stærk udviklings-hub i Elsevier," forklarer han om tilknytningen til den hollandske virksomhed.

Kan fokusere på det vigtigste

Nu kan datalogerne og medarbejderne koncentrere sig om det, de brænder for, "nemlig at lave noget rigtig god software".

Andre kan så hjælpe med at rulle det ud på verdensplan, forklarer direktøren.

"Så selvom det er specielt at aflevere noget, som man har bygget helt fra bunden, så føles det helt rigtigt, og vi ser alle frem til de udfordringer, der venter os nu," forklarer han.

Har klaret sig på egen hånd

Selskabet er i øvrigt båret frem uden hjælp af venture kapital.

"Vi har hele tiden haft det som en mission, at vi ville finansiere det selv. Faktisk har vi aldrig haft en kassekredit i selskabets historie, så det er virkelig selvfinansieret," forklarer Thomas Jørgensen.

Han påpeger samtidigt, at det ikke kræver "meget mere end sund fornuft at bygge en virksomhed op på den måde, og jeg håber, at vi kan inspirere andre til at gøre det samme".

Overskuddene er da også løbet ind år efter år. De sidste tre års overskud har som nævnt været 17 millioner kroner før skat.

Tilgangen for datalogerne har været en "meget stærkt teknisk forankret".

"Vi er tre dataloger, der har stiftet selskabet, og det har hele tiden været vores ambition at knuse de udfordringer, vi render ind i med begavet brug af teknologi fremfor en mere naiv skalering med flere folk," forklarer Thomas Jørgensen om succesen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere