Windows-chef: Sådan kommer vi ud til de danske it-chefer

Målsætningen med Windows 8 er at slå salget af Windows 7, som fik en forrygende start. For at få it-cheferne med på vognen, har Microsoft en tobenet strategi.

Artikel top billede

Foto: Mikkel W. Nielsen. (Foto: Mikkel William Nielsen)

Læs mere:
Windows 8 er fed - men bliver næppe populær

It-cheferne delte: Er Windows 8 værd at satse på?

Den officielle lancering af Windows 8 sparker for alvor gang i kodegigantens salgsmaskine, selv om styresystemet har været tilgængeligt for Microsofts storkunder med software-aftaler siden august.

Og de danske it-chefer kan forvente at blive kontaktet fra to fronter.

"Vi vil først og fremmest bruge vores store partnerkanal til at nå de danske it-chefer. Det er den metode, vi altid anvender, og med stor succes," fortæller Martin Thorning Hansen, divisionschef for Windows hos Microsoft i Danmark.

Har I stillet partnerne en ekstra gulerod i sigte for at få sparket gang i salget?

"Nej, det har vi ikke, men vores succes er betinget af partnerne, så det er en helt fast del af vores samarbejde. Men vi har en række kampagner, eksempelvis et lancerings-event for vores kommercielle kunder."

Microsoft har desuden afsat interne ressourcer til at sælge Windows 8.

"Vi har også interne account managers, der taler med it-cheferne. Deres opgave er at oplyse om de fordele, der er ved den nye platform og de produkter, som ligger rundt om styresystemet," siger han til Computerworld.

Bedre en Windows 7

Har i opstillet et mål for hvor mange licenser, der eksempelvis skal sælges inden for et halvt år, før Windows 8 er en succes?

"Nej, der er ikke sat antal på. Men når det er sagt, så skæver vi hele tiden til salget for Windows 7, der var vores bedst - og hurtigst sælgende operativsystem. Det er vores klare målsætning at slå Windows 7," siger Martin Thorning Hansen.

Læs også:

Windows' skæbnedag: Hele it-verdenen holder vejret.

Så meget kommer Windows 8 til at koste.

Video og billeder: Storslået lancering af Windows 8.

Windows 8 er fed - men bliver næppe populær

It-cheferne delte: Er Windows 8 værd at satse på?

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job